Floris van Assendelft wint rapidtoernooi SC Assen 2012

Op zaterdag 14 april 2012 stond het rapidtoernooi van Schaakclub Assen, dit seizoen meetellend voor het OctoQ-rapidcircuit, op het programma. 40 deelnemers, onder wie een behoorlijk aantal Assenaren, verschenen aan de aftrap en speelden 7 ronden van 25 minuten per persoon per partij.

In de ochtendronden vielen meteen al wat verrassende uitslagen te noteren. Zo verloor Unitas-1-speler Alef Boer in de eerste ronde van het Asser jeugdtalent Gertjan Haan, en wist Bert “Atlantis” van der Marel nog net met remise te ontsnappen tegen Cor van der Werff, en in ronde 2 ging de als derde geplaatste Milan Mostertman onderuit tegen Miklós Hoffer, in een niet al te ver verleden lid van Unitas en Assen maar tegenwoordig uitkomend voor ZSG. Ton Bontsema maakte het zelfs nog gekker: op rating als 35ste ingeschaald begon hij met twee overwinningen, gevolgd door een plusremise tegen Assen-1-speler Pieter Tromp. De favorieten trokken zich hier niets van aan, en dus stonden Erik Hoeksema en Floris van Assendelft na 3 ronden met 3 uit 3 bovenaan, samen met Ivo Maris, die er uiteraard op gebrand was om in zijn thuistoernooi te vlammen.

In de vierde ronde mochten Hoeksema en Van Assendelft tegen elkaar aantreden, en dit duel eindigde uiteindelijk in remise. Daardoor konden Pieter (winst op Ivo) en Adrian Clemens, die Bontsema een halt toeriep, aansluiten, wat in ronde 5 de partijen Hoeksema-Clemens en Tromp-Van Assendelft opleverde. In beide partijen was de ratingfavoriet de sterkste, waardoor Hoeksema en Van Assendelft alleen aan kop overbleven. In deze ronde was er trouwens een ultiem voorbeeld van sportiviteit: Assen-voorzitter Sjoerd Homminga bood remise aan terwijl tegenstander Gertjan Haan nog maar één seconde op de klok had! Zo hoort het eigenlijk ook in een rapidtoernooi: het draait om de gezelligheid, prijzen zijn (behalve voor de toppers natuurlijk) bijzaak.

Hoeksema en Van Assendelft maakten verder geen fouten en eindigden dus gezamenlijk op de eerste plaats. Op weerstandspunten werd Floris van Assendelft uitgeroepen tot toernooiwinnaar; van harte gefeliciteerd! Erik Hoeksema eindigde daardoor als tweede, maar kan ook tevreden zijn. Zeer knap derde werd Pieter Tromp, op een punt achterstand, en zeker net zo knap was de ongedeeld vierde plaats van Sissaan Eric Jan Walinga.

Om de “mindere goden” toch ook te belonen voor hun prestatie, was er ook een ratinggroep t/m 1700. Die werd uiteindelijk gewonnen door vijf deelnemers met 3,5 uit 7: Gertjan Haan, die een uitstekend toernooi speelde en een paar sterke spelers verraste, Waheeb Qatina, die helaas al naar huis was in de veronderstelling geen prijs gewonnen te hebben, Ton Bontsema, die na zijn vliegende start drie keer verloor maar in de laatste ronde toch nog een keer won, Silvia van der Werff, die vandaag haar veertiende verjaardag vierde, in ronde 4 Alef Boer op remise hield, en in de slotronde het damesduel met Sophie Welling in haar voordeel besliste, en Raymon Oord, die vier weken geleden ook al het Grand-Prix-toernooi van Assen op zijn naam schreef.

Wat de organisatie betreft was het een zeer geslaagd toernooi. Zeker voor herhaling vatbaar!

Uitslagen in Swissmaster
Fotoreportage Harry Gielen