Een avondje Akkrum

Geen reacties op Een avondje Akkrum

Wat heeft een viertal Assenaren op een maandagavond in een Fries dorpje te zoeken? Het antwoord: een lekker potje schaken! De FSB heeft namelijk een viertallencompetitie opgestart, waar ook NOSBO-verenigingen aan mee mogen doen. Dat leek ons ook wel wat, en dus doet Schaakclub Assen met twee teams mee. Overigens niet als enige NOSBO-vertegenwoordiger: de Groninger Combinatie zet ook een team in, en dat belooft bepaald geen zwak team te zijn (ik hoorde al dat er een grootmeester mee gaat spelen!). Namens Assen 1 zijn Ivo, Pieter, Elmar en Martin bereid gevonden om te proberen de felbegeerde trofee naar Assen te halen, en de weg daar naartoe begon op maandagavond 3 december tegen het eerste team van Mid-Fryslan.

We hadden afgesproken om ons om kwart over 5 te verzamelen op het station in Groningen, om dan met de auto naar de Friese binnenlanden af te reizen, en daar te eten en te spelen. Ik was er een paar minuten voor 5 al (die Q-liners rijden lekker door), en Elmar dook klokslag 5 uur ook op. Nog wat staan bomen over arbitraire kwesties, en voor we het wisten was het al kwart over 5, maar we hadden Ivo nog niet gespot en Pieter (met auto) was ook nog niet gesignaleerd. Dus Elmar belde Pieter maar eens op: “Ik ben er over 5 minuutjes!”. Dat werden 5 behoorlijk lange minuutjes, en in de tussentijd belde Elmar Ivo ook maar eens. “Ik sta op de parkeerplaats!” “Daar staan wij ook!” Bleek Ivo aan de andere kant van die parkeerplaats te staan, verscholen achter een auto die daar ook al een half uur stond. Nog iets van 5 minuten later arriveerde Pieter ook eindelijk; de stoplichten bij het station waren hem niet zo gunstig gezind, zo bleek. Maar niet getreurd: we hadden nog steeds ruim de tijd, want de wedstrijd zou pas om 8 uur beginnen.

Volgens mij hebben we bij de club massaal de gewoonte om reistijden te overschatten, want ook nu waren we veel sneller dan gedacht op de plaats van bestemming: om half 7 waren we er al! Ruim voldoende tijd dus om te eten, en de keus viel op een snackbar in de buurt van de speelzaal. Niet al te groot, maar wel gezellig, en de patat en snacks smaakten prima. Inmiddels was het 7 uur, en dus was het tijd om de speellocatie eens te gaan verkennen. Eetcafé “Kromme Knilles” zou het strijdtoneel vormen, en terwijl de plaatselijke jeugd (een behoorlijk grote groep mogen we wel zeggen!) de achterzaal bezet hield gingen wij maar eens een gezellig potje klaverjassen. Dat liep niet helemaal goed voor team Hommes/Van Velzen (mede geholpen door een aantal matige handen die ik, zoals wel vaker, kreeg toebedeeld), zodat team Maris/Tromp de eerste slag al gewonnen had. Zij zouden op de oneven borden plaatsnemen, zodat voor Elmar en mij de even borden overbleven.

Om 8 uur was het dan eindelijk tijd geworden om het strijdperk te betreden, en naast onze wedstrijd bleek er nog een andere krachtmeting plaats te vinden: het tweede team van de thuisclub nam het op tegen NEO (Noordbergum), en ging er uiteindelijk met 2 – 6 af. Volgens mij was het krachtsverschil wel wat groot: toen ik de wederzijdse ratings thuis opzocht bleek NEO ongeveer 150 punten per bord meer te hebben… Wij namen het op tegen de vier sterkste spelers van de club, in een voor ons nieuw speeltempo: anderhalf uur plus 15 seconden per zet.

Nu zou ik eigenlijk ook wat over de partijen moeten schrijven, maar ik denk dat het beter is als ik de partijen voor zichzelf laat spreken. Ivo en Pieter waren namelijk binnen een half uur al klaar (en gingen de omgeving maar eens verkennen om de tijd te doden), en dat het daarna nog tot half 12 duurde kwam doordat Elmar en ik nogal wat meer moeite hadden om het punt te drukken. Mijn partij leek zelfs in remise te verzanden, tot mijn tegenstander in opkomende tijdnood instortte… Maar goed, we konden de vier bordpunten uiteindelijk opstrijken, en zo konden we om kwart voor 12 weer huiswaarts. Pieter zette iedereen netjes thuis af (waarvoor nogmaals dank!), ik kon nog even vaststellen dat wij gemiddeld 213 ratingpunten meer hadden dan onze tegenstanders, en met een tevreden gevoel mijn bed opzoeken. Dat was wel weer eens leuk, schaken op een doordeweekse avond!

Mid Fryslan 1     1839 - Assen 1           2052 0 - 4
1. Jan Schadd        1899 - Ivo Maris         2180 0 - 1