Assen doet het beter dan de Groninger Combinatie

Verslag: Pieter

Bovenstaande kop kwam van de hand van Sybrand, na een van de bijzonderste wedstrijden van de afgelopen tijd, namelijk Assen tegen Assen. Deze wedstrijd werd gespeeld in het kader van de Friese viertallencompetitie, waar ook NOSBO-clubs aan deel mogen nemen. Uit Assen doen er twee teams mee, en ook uit Groningen doet er 1 team mee. Aangezien de Asser teams het zeer goed doen, moest toch de broederstrijd Assen-Assen plaatsvinden. Voorafgaand aan deze wedstrijd stond Assen op de eerste en derde plaats, met daartussen alleen Groningen.

De laatste Asser derby (die ik mij kan herinneren) vond plaats in het Mercurius Theater, precies 10 jaar geleden. Alle details daarover zijn na te lezen in het archief, maar misschien is het beter om net te doen of deze nooit gespeeld is.

Dus laten we dit de eerste derby tussen Asser teams ooit noemen. Voorafgaand waren aan beide kanten de verwachtingen hooggespannen, beide partijen hoopten op een mooi resultaat. Het thuisspelende team bestond uit Elmar, Ivo, Martin en ikzelf, terwijl het uitspelende team bestond uit Arjan, Gertjan, Sybrand en meneer Knol.

Het werd op alle vier borden een spannende strijd met kansen voor beide partijen. De eerste beslissing viel op bord 1, waar Gertjan met wit tegen Ivo speelde. Beide partijen speelden vol op de aanval, en uiteindelijk bleek de zwarte aanval een stuk sneller dan de witte. Ook de vlucht van de witte koning van b1 naar f1 bleek hier niet voldoende, en dat betekende 1-0 voor Assen en een goede uitgangspositie. Uiteraard kan hier ook gezegd worden dat Assen met 1-0 achterstond en dus alle zeilen bij zou moeten zetten om nog te gaan winnen van Assen.

De volgende beslissing viel op bord 3, waar Sybrand met wit tegen Martin speelde. Het leek een tijd lang alsof Sybrand een pion ging winnen, maar uiteindelijk bleef er een materieel gelijke stand over, maar Martin stond veel beter. Uiteindelijk won Martin/verloor Sybrand een stuk door een penning en was mat onvermijdelijk. Dus een 2-0 voorsprong en een 2-0 achterstand voor Assen.

De overige twee partijen duurden een stuk langer, maar tegen half 12 viel de beslissing in de wedstrijd. Op bord 2 speelde ik met wit tegen meneer Knol, en ik kwam na de opening goed te staan. Zwart had de hele partij een slechte witte loper binnen de keten (met pionnen op b7, c6, d5 en e6 had deze vrij weinig perspectief), terwijl mijn witte loper een stuk sterker was. Uiteindelijk probeerde ik op beide vleugels een doorbraak te forceren, en dit lukte uiteindelijk op de koningsvleugel. Na afruil resteerde een pionneneindspel waarin ik een pion voorstond. We misten beiden nog een remiseafwikkeling, en uiteindelijk liep er een pion door. Assen ging dus winnen en verliezen, met de tussenstand 3-0.

Op bord 4 vond de spannendste partij van de avond plaats. Elmar speelde met wit tegen Arjan. Elmar kwam mooi uit de opening en pleegde een stukschijnoffer. Arjan reageerde goed en won een pion. Wel had Elmar mooie compensatie in een resterend eindspel met 2 torens en 1 zwartveldige loper per persoon. Hij bezette de 7e rij en had bovendien een meerderheid op de damevleugel.
Toen ik even later weer kwam kijken bleek Elmar zijn loper verloren te zijn/ had Arjan ineen een loper gewonnen. Ik heb zelf geen idee hoe het gebeurde, maar ineens ging Arjan dus vol voor de winst.
Uiteindelijk werden torens geruild, en bleef er een studieachtig eindspel over met de volgende stelling:

De eindstand werd dus 3.5-0.5 voor Assen.

Vanwaar nu de titel van het stuk? Wel, het ene team van Assen heeft van Groningen gewonnen en staat bovenaan. Omdat de uitslag van dat duel 4-0 was, heeft ook het andere team van Assen het beter gedaan, omdat zij “slechts” met 3.5-0.5 van Assen verloren.

Assen 1           2060 - Assen 2         1760 3½ - ½
1. Ivo Maris         2266 - Gertjan Haan    1725 1  - 0