Assen 2 wint in slotronde ruim van verzwakt Leek

Verslag: Sybrand

Nee, het ging nergens meer over voor ons. Geen kans op promotie, geen degradatiegevaar. Maar toch keken we uit naar deze wedstrijd tegen Leek, een ploeg die op papier ongeveer evensterk is als Assen-2, maar het dit jaar erg goed heeft gedaan in de promotieklasse. Die uitdaging willen we dan wel aan!

Assen had zich opgegeven om de gemeenschappelijke slotronde in de Steiger te houden, een mooie lokatie voor een dergelijke happening. Helaas zal dat hier voor het laatst zijn zo haalde Sjoerd in zijn openingstoespraak aan, aangezien we volgend seizoen in het Markehuus spelen en de Steiger gaat sluiten. De voorzitter had nog voor borrelnootjes en zoutjes gezorgd voor bij de analyse, bedankt Sjoerd !
Zesenzeventig schakers hadden zich verzameld om te spelen; 1 partij had een no show van twee kanten en 1 partij was vooruit gespeeld.

Maar nu de wedstrijd tegen Leek. Leek miste twee sterke spelers, Sander Westerlaan en Adrian Kuipers. Bijzonder spijtig en opmerkelijk, want Leek had nog kans op promotie en dan was de wedstrijd zeker anders gelopen. Hoogeveen leek lange tijd van Haren te gaan verliezen – maar uiteindelijk werd het daar 4-4, zodat het achteraf niet had uitgemaakt, maar ja, achteraf.

Dan de wedstrijd. De opstelling werd bepaald door de TPR van de spelers van het afgelopen seizoen in alle competities van de Nosbo. Dat leverde een paar verrassingen op, zoals bijvoorbeeld Gerbert op bord 3.

Gertjan was – op vijf – de eerste die – om kwart over 10 – klaar was. Hoe het ging heb ik niet gezien, maar ineens stond hij een stuk voor tegen een pion. Dat moet je tegen Gertjan niet doen (1-0)

Wout – op zes – speelde weer een degelijke partij; in een pionneneindspel met wederzijds een loper hield hij het hoofd koel en wist hij het evenwicht te bewaren. Om half 11 werd tot remise besloten. (1,5-0,5)

Silvia kwam op acht rustig uit de opening. Zij dreigde met een paard op d5 om op e7 een vorkje te plaatsen (zwart was lang gerokkeerd en de dame stond op c6), zwart verdedigde met Te8, Silvia viel deze aan met een loper (uitschakelen verdediger)…en won vervolgens een kwaliteit. Een kwartier later kwam hier een vol stuk bij en kon zij tot slot om even over half 11 de winst noteren (2,5-0,5).

commentaar Silvia:

Sybrand speelde op zeven tegen Geert de Haan. Gelijk uit de opening, na afruil ik het loperpaar en Geert paard en loper;

stand na 21… Lxc6
uiteindelijk na een klein foutje kwam ik een pion voor en won ik om tien voor 11 de partij (3,5-0,5).

De winst was daarmee binnen dachten we optimistisch, want Hans stond op twee geweldig! Zie bijvoorbeeld de wurggreep na een zet of 20:

Hier ben je toch echt opgelucht dat je niet met zwart hoeft te spelen!

Maar even later liep Hans met een somber gezicht rond….hij had iets heel stoms gedaan meldde hij. Wat gebeurde tien zetten later:

Gerbert speelde een mooie partij op drie. Rond 10 over 11 uur meldde een Hoogeveen speler, dat Hoogeveen was gepromoveerd, en dat terwijl hij keek bij Assen….De uitspraak werd veroorzaakt door een mooie remise van Gerbert, waardoor Leek niet meer kon winnen (4-2) en Hoogeveen ook bij verlies van Haren nu op bordpunten zou promoveren.

Sjoerd stond de hele partij lekker. Hij bouwde met een batterij grote druk op en won een kwaliteit; dat was doorslaggevend. (5-2).

Sjoerd meldde per mail: Leuke pot gespeeld tegen Johan ten Hoor. Na lang manoeuvreren en druk over de c-lijn kon ik op de 33-ste zet de een gat slaat in de zwarte verdediging.

Sjoerd Homminga – Johan ten Hoor na 32. .. Tfc8

Rieks speelde tot slot nog ongeveer 40 minuten alleen door op bord 1. Een spannende partij, in de opening een pion voor, in het middenspel een pion achter en tot slot het eindspel van pionnen met lichte stukken kunnen keepen. Klasse gedaan Rieks! Overigens in lijn met de meer dan uitstekende prestatie van Rieks in Assen-2 ….en Assen-1 (aldaar 3 uit 3 als ik me niet vergis). Om kwart voor 12 kon de einduitslag van 5,5-2,5 worden genoteerd.

De cijfers:

Assen 2              1811 - Leek	           1726   5½ - 2½