Assen – Spasskys 5,5-2,5

Geen reacties op Assen – Spasskys 5,5-2,5

Verslag: Tycho

Afgelopen zaterdag 23 maart was het weer zover: Assen 1 mocht wederom aan de bak, ditmaal tegen de Spassky’s. Alhoewel het gemoed goed aanwezig was (en het zelfvertrouwen ook!) zou blijken dat het vandaag geen makkelijke wedstrijd ging worden. De opstelling, volledig door mijzelf bedacht zonder hulp van Geon, leek mij op papier logisch en in de wedstrijd kregen we naar mijn mening aardige paringen.

Assen 1 bijna kampioen, Assen 2 bijna gedegradeerd

Met enig geluk wist Assen 1 gistermiddag (23 maart) de overwinning over de streep te trekken in de thuiswedstrijd tegen de Spassky’s, waardoor de voorsprong van één matchpunt op SG Max Euwe gehandhaafd blijft. De andere concurrent Amersfoort schakelde zichzelf uit door te verliezen van SG Max Euwe 2, en is over drie weken de tegenstander van Assen 1 in de laatste ronde. Helaas zal dat wel in Amersfoort zijn, en zal de rest van de club dus niet het kampioensfeest kunnen meevieren…
Assen 2 had tegen Groninger Combinatie 4 zicht op de overwinning, maar nadat een goede tot gewonnen stelling in remise verzandde en een andere gelijkwaardig ogende stelling nog verloren ging kwam de eindstand uit op 4 – 4. Daardoor is Assen 2 nu zo goed als gedegradeerd; alleen een grote overwinning op SISSA 2 en gunstige uitslagen in twee andere wedstrijden volstaan in de laatste ronde om alsnog in de vierde klasse te blijven.

Uitslagen: Assen 1Assen 2

Opnieuw Grand-Prix-hoofdprijs voor Wessel in Emmen!

Gisteren (16 maart) was Wessel onze enige vertegenwoordiger in het Grand-Prix-toernooi van SC Emmen, en net als vorige maand geleden in ons eigen Grand Prix deed hij het uitstekend. Zijn zesde-ronde-partij in groep E ging weliswaar verloren maar de overige partijen leverden een vol punt op, en dus pakte Wessel opnieuw de hoofdprijs in zijn groep! Leuker nog is dat hij in dit toernooi enkele spelers wist te verslaan van wie hij in de loop van dit seixoen bijna alleen maar verloor. Altijd een belangrijke horde om te nemen, en hopelijk blijft het niet bij één keer winnen! Overigens doet Wessel het in het algemene klassement ook goed: na 10 van de 15 toernooien staat hij op de zevende plaats! Over twee weken mag hij die positie proberen vast te houden in het Grand-Prix-toernooi van Schaakwoude, de laatste Grand Prix op Friese bodem van dit toernooi. Alvast veel succes gewenst!

Prachtige prestaties Assenaren in Paardensprong-toernooi 2024!

Gisteren (9 maart) was het tijd voor één van de hoogtepunten op de noordelijke jeugdschaakkalender, namelijk het open toernooi van SC De Paardensprong. Jarenlang werd dit toernooi in het Zernike College in Haren gespeeld, maar dit jaar is het toernooi verhuisd naar het Aletta Jacobscollege in Hoogezand. Een zeer geschikte locatie, zo bleek al snel: ruime parkeergelegenheid vlak voor de deur, en een nog ruimere kantine waar alle deelnemers en begeleiders een plekje konden vinden! Het enige nadeel was misschien dat de speellokalen wel wat ver van de kantine verwijderd waren, maar aan de andere kant zorgde die scheiding natuurlijk wel voor meer rust in het speelgebied, wat de kwaliteit van de partijen alleen maar ten goede komt. Naast een Topgroep met 18 deelnemers, maar helaas geen Asser vertegenwoordiging, was er uiteraard ook weer een Open groep met meer dan 100 deelnemers, met onder hen 5 Assenaren!

Assen I begint tweede fase NOSBO-achttallen met overwinning

Assen I was weliswaar oppermachtig in zijn eerste-fase-groep van de achttallencompetitie, maar zal het een stuk lastiger krijgen in de tweede fase, nu de sterkste achtallen mogen uitmaken wie het NOSBO-kampioenschap op zijn naam zal schrijven. De wedstrijd van gisteravond (8 maart) was daarvoor een goede opwarmer: thuis tegen Lewenborg, op papier de zwakste van de vier tegenstanders die we nog krijgen. De ratingverschillen waren echter op vrijwel alle borden niet groot, en het werd dan ook wederom een spannende avond!

MSV – Assen: 4 – 4

Geen reacties op MSV – Assen: 4 – 4

Op 2 maart was het aan mij, als een van de welpen van Assen 1, de beurt om
teamleider te zijn. Ik kreeg op voorhand paniekaanvallen en klotsende oksels omdat
dit ook de verantwoordelijkheid geeft voor het maken van een wedstrijdverslag, maar
dit terzijde! Gelukkig gaf Elmar mij de rust en het vertrouwen dat het uiteindelijk met
zijn hulp wel allemaal uiteindelijk goed zou komen.
Verder lezen

KNSB-competitie: Assen 1 alleen aan de leiding!

Vanmiddag (2 maart) stond voor Assen 1 een belangrijke wedstrijd op het programma in de strijd om promotie naar de eerste klasse: de uitwedstrijd tegen MSV, dat zelf vorig seizoen nog in de eerste klasse uitkwam. Het resultaat was een 4 – 4 gelijkspel, en omdat concurrent Amersfoort thuis onderuit ging tegen SG Max Euwe 1 staat Assen 1 nu alleen aan kop, met een matchpunt voorsprong op drie teams. Het gaat erom spannen in de laatste twee ronden! Verder lezen

Ratingveranderingen per 1 maart 2024

Geen reacties op Ratingveranderingen per 1 maart 2024

Een tijd geleden heeft de FIDE besloten alle FIDE-ratings onder de 2000 op te hogen, en onlangs heeft de KNSB besloten hetzelfde te doen met alle KNSB-ratings en -jeugdratings onder de 2000. Deze zullen per 1 maart, na de berekening van de nieuwe ratings volgens de bestaande formules, worden opgehoogd op de volgende manier:

• Tussen 1000 en 2000: (oude rating x 0,6) + 800
  • Onder 1000: oude rating + 400

Verder lezen

Uitstekende prestaties Assenaren in thuiswedstrijd!

Gisteren had ik al kans gezien om een verslag te schrijven met daarin alle aandacht voor de prijswinnaars van ons Grand-Prix-toernooi van gisteren, en nu is het tijd om de Assenaren in het zonnetje te zetten. Zes van onze jeugdleden hadden zich aangemeld, maar helaas moest Nena alsnog afhaken, waardoor er vijf overbleven, waaronder twee debutanten. Ik durf gerust te stellen dat het ze uitstekend afging!