Fraai succes van Asser schaakjeugd in Eindhoven

Op zaterdag 8 oktober speelden zes jeugdleden van Schaakclub Assen mee in het Open Ned. Kampioenschap Rapid in Eindhoven. Elk jaar komen daar tegen de 500 jeugd op af. Eén keer eerder speelde een Assenaar zich daar in de prijzen – Pieter Tromp werd in 2000 zesde. Ditmaal deed Frank van der Werff in de groep “1995” het nog wat beter met een vierde plaats. Hij won in één seizoen al een hele serie prijzen. Maar deze mag nog mooier genoemd worden dan bijvoorbeeld zijn eerste plaats in het GP-klassement van de NOSBO. Vorig jaar was hij in Eindhoven “nog maar” 32ste van 42 deelnemers. De enorme vooruitgang heeft Frank te danken aan een jaar met heel veel trainen – twee mooie diploma’s erbij – en hij slaagde erin om de lessen toe te passen in de negen partijen van 20 minuten per persoon.

Ook Pieter Tromp speelde een goed toernooi. Bij “1990” werd hij 9de / startnummer 13). Als 1993-er kon Aize van der Woude niet veel potten breken (50 / 41). In dezelfde groep als Frank speelden zijn “teamgenoten” Ivo Maris (16 / 11), Kenneth Muller (26 / 37) en Bastiaan Kauffeld (30 / 29). In de zogenaamde teamberekening bereikte Schaakclub Assen een mooiere plaats dan een Groninger dacht.

(Tinus Spriensma)