Verslag van de KNSB jeugdclubcompetitie (A/B teams)

Vandaag vond de 4de en 5de ronde plaats van de AB competitie in Amersfoort. Ons team bestaande uit: Maarten Dijkstra, Pieter Tromp, Maarten Hoolsema en ik vertrokken ’s morgens vroeg met de trein uit Assen. Eenmaal aangekomen in Amersfoort vonden we het clubgebouw wat aan de late kant.

Onze eerste partij kon beginnen we moesten deze wedstrijd tegen het thuisspelende team Amersfoort spelen. Na ongeveer 1 uur spelen stonden we 1,5 – 0,5 achter. Maarten Hoolsema deed een stukoffer om wat meer spel in zijn stelling te krijgen, dit ging helaas helemaal verkeerd. Maar na Maarten zijn mening speelde zijn tegenstander vals en betrapte Maarten hem op dat zijn tegenstander het bord omdraaide. Fraai dus…Pieter speelde uiterst scherp en zijn tegenstander werd gedwongen 2 pionnen te verliezen, helaas zag Pieter een eeuwig schaakje over het hoofd en moest hij het punt delen.Een half uur later wist ik het volle punt binnen te slepen, mijn tegenstander speelde het eindspel met een klein nadeeltje erg onnauwkeurig waardoor ze kon opgeven. Maarten Dijkstra heeft Amersfoort de nekslag kunnen toedienen, hij wist voordeel te bereiken in het middenspel, en kon dit voordeel zonder problemen omzetten in een overwinning. Assen kon zich dus sterk tonen en een zege bereiken.

Uitslag

Assen – Amersfoort 2,5-1,5

• 1.Maarten Dijkstra – Lars Ootes 1-0
  • 2.Pieter Tromp – Bram Ootes 0,5–0,5
  • 3.Elmar Hommes – Jeanine de Cloet 1-0
  • 4.Maarten Hoolsema – Martijn de Cloet 0-1

Na een portie kibbeling en wat frisse lucht waren we gereed voor de volgende ronde. Ditmaal stond Pallas op het schema. We hadden allen wel goeie hoop in onze stelling, helaas vonden Pieter en ik het nodig een stuk te verknoeien in onze partij. Beiden probeerden we nog er iets van te maken maar het mocht niet baten 0-2 dus. Maarten Hoolsema kwam wat minder uit de opening, maar speelde dapper door en wist later alsnog het punt bij te tekenen. Maarten Dijkstra kwam wel redelijk uit de opening maar heeft nooit eigenlijk kansen weten te behalen , hij moest het dus op remise houden. Helaas een nederlaag dus.

Uitslag

Assen – Pallas 1,5 – 2,5

• 1.Maarten Dijkstra – Koen Lambrechts 0,5 –0,5
  • 2.Pieter Tromp – ? 0 – 1
  • 3.Elmar Hommes – Guus van Mierloo 0 – 1
  • 4.Maarten Hoolsema – Stijn Kiers 1 – 0

Na ons redelijke resultaat hebben we nog bij een cafetaria een patatje gegeten en vervolgens weer naar Assen gereisd.

Elmar Hommes 19-11-05