Bizarre nederlaag Assen tegen Sissa 2

Assen heeft vrijdag 26 januari een bizarre nederlaag geleden tegen Sissa 2. Het begon fortuinlijk voor Assen nadat de mobiele telefoon van de tegenstander van Elmar Hommes afging en we voor half negen al met 1-0 voor kwamen. De elf-jarige Ivo Maris debuteerde uiterst succesvol in de promotieklasse van de NOSBO met een uitstekende plus-remise. Met name zijn Tc4 werd door toeschouwer en Sissaan Erik-Jan Walinga geroemd. Bizar was het slot van de partij van Sjoerd Homminga. In tijdnood van zijn tegenstander wist hij deze te verleiden tot een foutieve voortzetting. Sjoerd maakte met wit de blunder 32. Tc5??

Dit leverde een bemoedigende 2 ½ – ½ voorsprong op voor de Assen. Op bord 1 had Maarten Dijkstra zich echter met zwart vergaloppeerd in een Svesnikov en verloor kansloos. Paul den Boer leverde vervolgens in een mooie stelling een vol stuk in waarna hij kon opgeven. Ben van Os verloor ook, nadat hij in een overwegende stelling het eindspel verkeerd inging. Martin van Velzen speelde een prima partij. Hij zette zijn tegenstander stevig onder druk en kwam glad gewonnen te staan. Wel moest hij nog zo’n 10 zetten in minder dan 2 minuten uitvoeren. Martin hield zijn hoofd koel en maakte het keurig af, waardoor het 3 ½ – 3 ½ werd. René den Dekker kon de volle buit binnenhalen in een eindspel met een pion meer. Door een onnauwkeurigheid gaf hij de partij echter uit handen, waarna Sissa met 2 matchpunten richting Groningen kon vertrekken. De volledige uitslag is:

Assen                 1764 - SISSA 2           1805 3= - 4=
1. M. Dijkstra           1818 - F.R. Hemminga     1764 0  - 1