Het 14e NAM-BasisSchool SchaakKampioenschap Assen 2007

Zaterdag 17 februari 2007 hebben 124 kinderen van 14 scholen geschaakt in de PABO “De Eekhorst”. Uit de totale groep kinderen konden uiteindelijk 28 schoolteams worden gevormd voor de scholenuitslag. Er waren 133 aanmeldingen. Een relatief klein aantal zieken en plotseling verhinderden (9 kinderen). Voor het toernooi en bijprogramma hebben zich in totaal 34 medewerkers aangemeld. Door de goede inzet van allen kan dit toernooi als geslaagd worden beschouwd. Veel ouders en grootouders gaven ook dit jaar weer blijk van hun belangstelling.

Het programma begon om 9 uur met een toespraak van Hette Smedema. Als erelid van Schaakclub Assen en tevens oudste schaker van de club was hij uitermate geschikt om de jeugd zijn schaakervaringen in verhaalvorm over te brengen. Daarin is hij goed geslaagd, want na de opening van hem op het digitale bord werd het muisstil en was iedereen geconcentreerd bezig.

Ondanks enkele opmerkingen over het volume in de speelzaal, willen wij toch een groot compliment geven aan de kinderen en de ouders. Tijdens het hele toernooi was het veel stiller dan op menig Jeugd Grandprixtoernooi van de Noordelijke Schaakbond, de NOSBO.

Het weer werkte goed mee voor buitenactiviteiten. Het bijprogramma was dermate interessant dat veel kinderen daarvoor toch binnen bleven.

Om kwart over vier konden de prijzen (bekers en wisselbekers) worden uitgereikt door Hariëtte Jager van de NAM en Sjoerd Homminga, voorzitter van Schaakclub Assen. De meeste kampioenen van vorig jaar waren aanwezig om de wisselbekers uit te reiken aan de nieuwe kampioenen. Nieuw dit jaar waren de medailles voor de plekken 4 t/m 6. Voor herhaling vatbaar. Bijkomend effect was een bomvolle zaal bij de prijsuitreiking die daardoor extra sfeervol was. Velen (meer dan anders) wisten nog niet op welke plaats ze waren geëindigd. Deze spanning moeten we er ook maar inhouden lijkt ons.

Opmerkelijk feit is dat in de Groene (jongste) groep, de eerste drie van de 57 deelnemers allemaal afkomstig zijn uit de categorie t/m 8 jaar. Goed voor de toekomst en het versterken van de schaakkwaliteit van het toernooi. In de Blauwe groep streden 67 deelnemers om de eer.

Voor de hoogst geëindigde 4 schoolteams wacht de Drentse finale (dit jaar 2007 ook in Assen) en de besten kunnen zich daarna via de NOSBO-finale (Groningen/Drenthe) plaatsen voor het NK in Nijmegen.

Namens de toernooileiding van het BSSK Assen 2007
Menno Versnel / Jentienus van der Werff

Uitslagen

Er zijn 2 toernooigroepen in de kleuren van de sponsor NAM: Groen (jongste) en Blauw (oudste). In elke toernooigroep hebben we 2 leeftijdscategorieën Daarnaast worden de 4 beste individuele prestaties telkens bij elkaar opgeteld voor de schoolrangschikking. Als laatste een prijs in elke toernooigroep (Groen en Blauw) voor het beste meisje.
Nieuw en succesvol waren de eremedailles voor de plaatsen 4 t/m 6.

De prijzen in de Groene Groep gingen naar:

“Categorie t/m 8 jaar:”

1. (en algemeen winnaar “GROEN”) Silvia van der Werff OBS Theo Thijssen 7 punten (=100%)(WP 33)
  2. Rune Bruijn OBS De Veldkei 6 punten (WP 30)
  3. Leon de Diego y Lubberts OBS Theo Thijssen 6 punten (WP 27,5)

Eremedailles voor:

1. Kai Bruijn OBS De Veldkei 5 punten (WP 32)
  2. Bishoy Bekhit Kath. BS De Vredeveld 4,5 punten (WP 26)
  3. Julian Daalman OBS Theo Thijssen 4 punten (WP 24,5)

“Categorie 9 jaar”:

1. Niek Fikkers Kath.BS De Vredeveld 5,5 punten (WP 31,5)
  2. Donny Heerings Chr.BS De Lichtbaak 5 punten (WP 32,5)