Assen 1 stunt met gelijkspel tegen Groningen 3

Vrijdagavond 23 april: de wedstrijd tussen Assen 1 en Groningen 3, de gedoodverfde kampioen. De Groningers hebben echter in de eerste competitiehelft veel punten laten liggen (gelijkspelletjes tegen Roden en de Spassky’s en verlies tegen SISSA 2), en waren slechts gebaat bij een overwinning.

Na een uurtje spelen zag het er goed uit voor Assen: Ben van Os stond al gewonnen en diverse andere borden hadden voordeel. Daar tegenover stond een slechte stelling voor Pieter Tromp.
De score werd uiteindelijk geopend op bord 3. Genoemde Pieter kon zijn problemen in een Koningsindiër tegen Peter Hendriks niet oplossen: 0 – 1.
De tweede nederlaag kwam op naam van invaller Ivo Maris op bord 6, tegen de andere Peter in de Groningse ploeg, Peter Bodewes. Ivo kwam best goed uit de opening, maar moet ergens te ver zijn gegaan, want hij kwam in het eindspel een kwaliteit achter: 0 – 2.
De eerste remise kwam op naam van de andere invaller Sjoerd Homminga, op bord 8. Sjoerd overspeelde Mark Kruit vanuit de opening, maar kon een wel degelijk bestaande winstweg helaas niet vinden: ½ – 2½.
Vervolgens bracht Ben van Os de spanning terug, door op bord 7 te winnen van Nico Karsdorp, nadat die een zware koningsaanval had toegelaten. Stand halverwege: 1½ – 2½.
René den Dekker was de volgende die een halfje binenbracht. Tegen Edwin Zuiderweg verliet hij na 12 zetten de gebaande paden van de Anti-Meraner, maar bereikte uiteindelijk een toreneindspel met een pion meer. Helaas kon Zuiderweg een zetherhaling afdwingen: 2 – 4.
Martin van Velzen scoorde ook een halfje. In een Moderne Verdediging tegen Koen Haveman werd het evenwicht nergens serieus verbroken, zodat remise de meest logische uitslag was, al had Martin het misschien nog even kunnen proberen: 2½ – 3½.
De stand werd uiteindelijk in evenwicht gebracht door Elmar Hommes. Elmar zadelde Groningen-invaller Kiran Soerdjan met dusdanig veel problemen op, dat deze in zware tijdnood liefst drie pionnen achterkwam: 3½ – 3½. Elmar is overigens de topscorer van Assen 1 met liefst 5,5 uit 6!
Toen hing alles af van de partij tussen Joop Houtman en Paul den Boer aan bord 1. In een Spaanse opening kwam Paul wat passief te staan, maar kon het goed verdedigen. Houtman offerde een stuk tegen drie pionnen, maar ook dat was niet voldoende: Paul wist zich te redden met een eeuwig schaak, waarbij hij alle klippen moeiteloos omzeilde: 4 – 4!!

Met de wedstrijden tegen Unitas 4 (5 april) en Haren 2 (9 mei, gezamenlijke slotronde) moet het mogelijk zijn voor Assen 1 om volgend jaar opnieuw Promotieklasse te spelen.

De uitslagen op een rijtje:

Assen                 1768 - Groningen 3      1934 4  - 4
1. P.M. den Boer         1837 - J. Houtman       2156 ½  - ½
2. R. den Dekker         1839 - E. Zuiderweg     1939 ½  - ½
3. P. Tromp              1844 - P.A. Hendriks    2024 0  - 1
4. E. Hommes             1739 - K. Soerdjan      1837 1  - 0
5. M. van Velzen         1745 - K. Haveman       1925 ½  - ½
6. I. Maris                   - P.M. Bodewes     1896 0  - 1
7. B.J.J. van Os         1601 - G.N. Karsdorp    1810 1  - 0
8. S. Homminga           1768 - M.J.W. Kruit     1884 ½  - ½

Hier staat een verslag van Groninger zijde, en is de partij Houtman – Den Boer na te spelen!