Ivo Maris oppermachtig bij de jeugd

Ook de jeugd van Schaakclub Assen beleefde zijn laatste clubavond van het seizoen. De interne competitie was waarschijnlijker langer dan ooit: liefst 83 ronden werden er dit jaar gespeeld, onderbroken door vijf snelschaakavonden en de beruchte kloksimultaan op de laatste vrijdag van 2006, waar de gever niet graag aan terugdenkt… De uiteindelijke ranglijst bij de jeugd telt 27 deelnemers, waarvan er 4 direct van de lijst gehaald hadden kunnen worden, en er 3 gedurende het seizoen stopten. (Enkele jaren terug hadden we ruim 50 jeugdleden…)

In het begin was de interne competitie, waar halverwege het seizoen het speeltempo werd gewijzigd (was 25 minuten pppp, werd 15 minuten pppp), nog spannend, doordat Ivo Maris twee keer van Rieks Taal verloor. Rieks wist dit tempo echter niet vol te houden, terwijl Ivo er juist een schepje bovenop deed. Uiteindelijk kwam Ivo in 77 partijen (daarmee de op één na ijverigste) tot 73 winstpartijen, slechts één remise (in ronde 50) en drie nullen, waarvan hij de laatste opliep in ronde 27. Hiermee is Ivo met overmacht jeugd-clubkampioen geworden!

Na Ivo legde Frank van der Werff beslag op plaats twee. Samen met Rieks was Frank de einge, die puntjes van Ivo wist af te snoepen; in dit geval één keer een heel punt en één keer een halfje. Tekenend voor de overmacht van Ivo en Frank is, dat Frank in de 60e ronde voor het laatst meespeelde, maar desondanks zijn tweede plaats niet in gevaar zag komen.

De strijd om plaats drie was zeer spannend. Uiteindelijk wist ************* de laatste podiumplaats te bemachtigen ten koste van Rieks. Het uiteindelijke verschil tussen beide heren: precies 25,5 punten. Ruim hierachter, maar ook ruim voor de rest, legde Kenneth Muller beslag op de laatste beker.

De verdeling van de prijzen bij het snelschaken was niet anders dan bij de interne: Ivo eerste, Frank tweede, **** derde. Wel moet vermeld dat Ivo het hier beduidend moeilijker had: in 30 partijen verloor Ivo zes maal. Samen met Rieks was Ivo hier de enige die alle partijen speelde.

Tenslotte moet nog speciaal vermeld worden: ons enige meisje, Silvia van der Werff. Zij was de meest actieve in de interne: 79 partijen, waarvan 24 gewonnen, 50 verloren en vijf remises, en daarmee als twaalfde geëindigd. Daar zouden sommige (oudere) jongens trots op zijn!