Europees kampioenschap voor visueel gehandicapten 2007 met Jan Boer

Van 14 tot 24 augustus vindt in de Engelse stad Durham, het open individueel Europees kampioenschap schaken voor visueelgehandicapten plaats. Het toernooi is een vier jaarlijks evenement van de Internationale Braille Chess Association (I.B.C.A). De organisatie is dit jaar in handen van de Britse Chess Association of Visually handicapped Chess (B.C.A.)

In totaal hebben zich 80 schakers uit 26 landen zich ingeschreven voor dit toernooi. Onder de deelnemers bevinden zich 5 vrouwen en 75 mannen. Polen is met 12 spelers het grootst in aantal. De Rus Yuri Meshov heeft de hoogste rating (2410) en zal dus een geduchte tegenspeler zijn voor de huidige wereldkampioen, Vladimir Berlinsky (2330) eveneens uit Rusland. Verder is in de top aanwezig de Rus, Sergey Krylov (2409), Colin Crouch (2370), de Britse kampioen 2007, en de Pool, Piotr Dukaczewski.(2339).

Nederland wordt in Durham vertegenwoordigd door Jan Boer. Jan behaalde tijdens het Open NSVG Kampioenschap (O.N.K.) in februari dit jaar, de titel “Beste NSVG’er” waarmee hij het recht verwierf om af te reizen naar United Kingdom. Het afgelopen half jaar, heeft Jan zich goed op het EK voorbereid door o.a. deel te nemen aan diverse weekend toernooien en heeft zichzelf als doel gesteld 4,5 op het EK te gaan scoren.

Het toernooi start op 14 augustus. Na de 6e ronde is er een rustdag. Op 21 augustus starten de laatste 3 finale rondes en zal de nieuwe Europees kampioen bekend zijn. Regelmatig zal een verslag te lezen zijn op de site van de NSVG (www.nsvg.nl)