Assen 1 wint ruim van Haren 2

Geen reacties op Assen 1 wint ruim van Haren 2

Op vrijdag 26 oktober stond de wedstrijd Haren 2 – Assen 1 op het programma, te spelen in de Guyotschool in Haren. Twee jaar geleden won Assen 1 daar al eens met 7 – 1 in de eerste klasse, maar dat was tegen Haren 4 (het huidige Haren 3), een veel zwakker team. Voor Assen kon Jan Posthoorn niet meespelen; Ben van Os, vorig jaar 5 uit 8, was zijn vervanger. Hier volgen de verslagjes per bord:

1. Pieter Tromp – Bart Romijn
    Pieter was opnieuw op 1 geposteerd, ditmaal met de bedoeling om Milan Mostertman af te stoppen; op het PJK had Pieter immers van Milan gewonnen. Milan bleek echter niet mee te spelen, waardoor de NOSBO-competitieleider zich moest opofferen. Het resultaat was een spectaculaire partij waarin Pieter eerst een kleine kwal voorkwam. Toen Bart ook nog een kwaliteit liet glippen was de pret snel over; Pieter schoof het eindspel vakkundig uit.
  2. Harry Gielen – Elmar Hommes
    Een revanchepartij: in Peize (laatste ronde 2006/2007) verloor Elmar met wit. Met zwart ging het veel beter; Elmar pakte uit met Siciliaans, waarna Gielen zich ergens vergiste, een pion achterkwam en uiteindelijk het tij niet meer kon keren. Revanche voor Elmar!
  3. RenĂ© den Dekker – Johan Mostertman
    René kreeg de Tsjigorin-verdediging tegen (1. d4 d5 2. c4 Pc6!?), maar was daar niet van onder de indruk. Hij won snel een pion en begon aan een aanval die hem uiteindelijk een toreneindspel met vier pionnen meer opleverde. Zwart ging nog onnodig lang door, maar kon de nul niet afwenden.
  4. Paulo Valiente – Maarten Dijkstra
    Maarten kreeg in de Sveshnikov al snel voordeel toen Paulo reageerde met 6. Pb3? in plaats van Pb5. Ook hier een koningsaanval die in dit geval uitmondde in een eindspel met twee pionnen meer voor Maarten. De techniek was geen probleem.
  5. Martin van Velzen – Kees Romijn

Aardig detail nog: toen ik thuis de partij bekeek met de computer bleek de hele partij in het openingsboek van Fritz te staan! En dan te bedenken dat ik over Lxb5 zo’n 45 minuten heb nagedacht.
  6. Pieter Sjoerd Hasper – Sjoerd Homminga
    In deze partij gebeurde niet veel, zodat een remise de terechte uitslag was. Meer kan ik er niet over vertellen.
  7. Ivo Maris – Maarten Hemmes
    Ivo pakte het Siciliaans nogal eigenaardig aan, maar het leek goed uit te pakken, met name omdat Hemmes veel tijd gebruikte. Helaas dacht Ivo het mooi te moeten doen en liet een kwaliteit staan die er zo af had gekund. Dat kwam hem duur te staan, want die toren pakte een belangrijke pion. Na nog een paar rare voortzettingen stond Ivo plotseling verloren en waren wij ineens wat minder blij met hem.
  8. Adriaan de Bakker – Ben van Os
    Ben speelde als invaller tegen een invaller, maar kon zijn status als eerste reserve niet echt waarmaken. Vanaf het begin zat Ben in de penarie, en met name na het optimistische … Dh4 ging het ernstig mis. Materiaalverlies zonder compensatie was het gevolg, en een harde buiklanding voor Ben.

De topborden deden dus hun werk, maar de onderste twee gaven niet thuis. Maar toch, deze overwinning was hard nodig en smaakt goed.

De uitslagen:

Haren 2         1824 - Assen          1829 2½ - 5½