Knap gelijkspel Assen 1 tegen ESG

Geen reacties op Knap gelijkspel Assen 1 tegen ESG

Op vrijdag 16 november stond voor het eerste team de thuiswedstrijd tegen het sterke ESG op het programma. ESG is weliswaar verzwakt door het vertrek van François Wehkamp en Wim Fokkens, maar daar staat de komst van 2000-plusser Arie van Wageningen tegenover. ESG kwam in de sterkste opstelling, Assen 1 niet: Jan Posthoorn was opnieuw afwezig en werd ditmaal vervangen door Maarten Hoolsema. Het werd een spannende aangelegenheid, waarbij vooral één kleur goed scoorde!

1. Herman Voss – Pieter Tromp
    Pieter speelde zijn geliefde Scandinavisch (1. e4 d5 2. exd5 Pf6 3. d4 Lg4!?), maar kreeg geen voordeel. Sterker nog, de buitenspel staande dame op a5 moet een blok aan zijn been zijn geweest. Toch kwam het einde nog als een kleine verrassing, en ik heb niet kunnen volgen hoe het ging, maar Pieter kon het niet houden.
  2. Elmar Hommes – Herman Snelders
    Elmar ging in op het Klassiek Siciliaans (1. e4 c5 2. Pf3 d6 3. d4 cxd4 4. Pxd4 Pf6 5. Pc3 Pc6), maar ging niet verder met 6. Lc4 of 6. Lg5, maar met 6. Le3!?, wat uiteraard werd beantwoord met een paardensprong naar g4. Toch kwam Elmar niet slecht uit de opening, en wist zelfs in het voordeel te komen. In het dubbeltoreneindspel kwam hij uiteindelijk met een prachtige zet die het volle punt opleverde. Klasse gespeeld!
  3. Evert Hondema – René den Dekker
    René kreeg een Lf4-variant van het Koningsindisch tegen. Die loper kan natuurlijk makkelijk aangepakt worden door ooit … e5 door te zetten, maar René had in plaats van zijn … De8 de dames moeten ruilen, meldde hij achteraf. In de partij kreeg hij een aanval tegen die zijn stelling volkomen vernielde, en dat was voldoende voor René om de nul te accepteren.
  4. Maarten Dijkstra – Jan van Os
    Maarten kwam met een licht voordeeltje uit de Slavische opening, maar kreeg pas echt een betere stelling toen Van Os (de oom van Ben; vorig jaar viel de fameuze partij Van Os – Van Os in Asser voordeel uit!) te veel tempi liet schieten. Uiteindelijk bereikte Maarten een gewonnen pionneneindspel, waarin zwart ook nog door de vlag ging.
  5. Arie van Wageningen – Martin van Velzen
    Zoals ik ’s middags al vreesde, moest ik het opnemen tegen de hoogste ratinghouder aan Emmer kant. In een Koningsindiër met g3 begon wit met een pionnenstorm op de damevleugel, terwijl ik probeerde mijn stukken op de koningsvleugel in stelling te brengen. Dan gebeurt dit:

6. Ivo Maris – Leo Roos
    Misschien wel de meest chaotische partij van de avond, maar ook degene met het mooiste slot. Ivo stond vanaf het begin heel mooi, terwijl Roos (in de jaren 80 lid van Schaakclub Assen, ruim voor mijn tijd dus) veel tijd verbruikte. In die zware tijdnood gaf Ivo plotseling een stuk weg, maar zijn d-pion bleek wel erg sterk. Hier de laatste paar zetten:

7. Douwe Többen – Sjoerd Homminga
    Een Koningsindiër met een vroeg Lg5 kwam hier op het bord, en Sjoerd leek daar niet helemaal goed op te reageren. Uiteindelijk kwam hij een kwal en twee pionnen achter, maar toen Többen de kwal weer inleverde leek remise even in de maak. Helaas: de g-pion bleek te sterk.
  8. Maarten Hoolsema – Ton Selten
    Het tweede optreden van Hoolsema liep een stuk beter dan het eerste (vorig jaar uit tegen de Spassky’s), vooral toen Selten opeens een pionnetje in de aanbieding deed. Helaas was de stelling te gesloten om echt te kunnen profiteren, en remise was het logische resultaat.

Zoals ik al zei: één kleur scoorde bijzonder goed. Gelukkig waren de overwinningen eerlijk verdeeld.

Assen 1810 – ESG 1890 4 – 4
1. P. Tromp 1872 – J.H. Voss 1973 0 – 1