19-11-2007: Sissa 3 1608 – Assen 3 1471 : 4½ – 1½.

We moesten aantreden in sociëteit De Walrus (ook wel bekend als ‘De Hel van het Noorden’ – website Sissa), Pelsterstraat, Groningen. De meeste spelers van SISSA combineren schaken met studeren. De armoede van de speelzaal is onbeschrijfelijk, misschien uitgezonderd de bar. Mijn ongeschreven normen voor competitie-schaak zouden een ontheffing nodig maken. En het is ook net of het elk jaar erger wordt. Helser dus. We hebben de matchpunten daar dus maar gelaten. Dat kwam zo:

Hennie Maris verspeelde haar witte Dame, zodat Visser het nog maar tegen eentje hoefde op te nemen. Dick Piket raakte tegen een jongedame een Loper kwijt en gaf op. “Genageld” voor deze keer. En het kon wel eens de laatste keer zijn, want Dick bedankte inmiddels voor de club, gedemotiveerd, naar eigen zeggen. Jan Koekoek verloor later ook stuk, maar de moed niet. ‘Good old’ Hette Smedema won fraai met beter Paard en pionnenmeerderheid op de K-vleugel. Toen kon de eerste auto terug naar Assen.

Johan van Dijk speelde stukken langer. In het eindspel raakte hij nogal wat materiaal kwijt. Met hoop op zijn vrijpionnen. En op de klok. De Sissa-site wijdt hier de meeste woorden aan: “H.P. moest wel tot het gaatje gaan. Hij had een mooie stelling, maar wist niet of hij nu voor mat of pionwinst moest gaan. Met nog twee minuten op de klok, een vijandelijke dame die maar schaakjes bleef geven en een dreigende pionpromotie wist H.P. het toch te redden: hij had een matje!”

SISSA 3           1608 - Assen 3      1471 4½ - 1½
1. A. van der Veen   1742 - M. Spriensma 1499 ½  - ½
2. H.P. van der Werf 1694 - J. van Dijk  1469 1  - 0
3. R.P. Kroezen      1608 - J. Koekoek   1441 1  - 0