Ongelukkige nederlaag Assen 1 tegen Unitas 4

Op donderdag 6 december 2007 stond voor Assen 1 de zwaarste wedstrijd van het seizoen op het programma: de uitwedstrijd tegen topfavoriet Unitas 4, met vele ex-KNSB-spelers. Voor deze wedstrijd moest clubkampioen René den Dekker helaas verstek laten gaan; hij werd vervangen door Maarten Bosma, vorig jaar nog teamleider van Assen 1. Het werd een spannende wedstrijd, ondanks het ratingverschil.

1. Pieter Tromp – Micha Jans
    Pieter kreeg in het Scandinavisch al snel een pion cadeau, maar ondanks een koningsaanval (die niet doorsloeg) en heftig manoeuvreren kwam hij niet door de verdediging die zwart had opgezet. Maar toch, remise tegen 2100+ is een goed resultaat.
  2. Bert Westerkamp – Elmar Hommes
    Elmar kreeg een nogal tam aandoend opzetje tegen (Engels met dubbelfianchetto), en bereikte een behoorlijke stelling. Toen Westerkamp blijkbaar zijn kansen overschatte kon Elmar zelfs ineens beslissend binnendringen, met materiaalwinst tot gevolg en een vette 1 tegen bijna 2000! Hiermee komt Elmar op 3,5 uit 4 en een voorlopige TPR van 2242!
  3. Maarten Dijkstra – Evert Janse
    Maarten leek heel goed uit zijn eigen Trompovsky-opening (1. d4 Pf6 2. Lg5) te komen, maar moet ergens zijn hand hebben overspeeld. Toen hij … f4 toeliet veranderde zijn stelling langzaam maar zeker in een ruïne, en tot overmaat van ramp gaf Maarten ook nog een kwal weg. Einde verhaal dus.
  4. Taco van de Poel – Jan Posthoorn
    Jan kreeg een wel zeer ongebruikelijke opening tegen: 1. e4 c5 2. Pa3!?. Hij had dan ook geen moeite om een gelijkwaardige stelling te bereiken. Helaas maakte Jan in nog steeds gelijke stelling een flinke rekenfout, die hem materiaal kostte. Jammer.
  5. Martin van Velzen – Jan Tjadens
    Ik kreeg ook een vrij ongebruikelijke Siciliaan tegen: 1. e4 c5 2. Pf3 e6 3. d4 cxd4 4. Pxd4 Lc5!?. Ik reageerde niet optimaal, maar kreeg wel beter spel. Toen ik echter gewonnen leek te staan raakte ik aan het glijden, zag mijn tijdvoorsprong slinken en mijn stelling in een puinhoop veranderen. Uiteindelijk liet ik me in tijdnood mat zetten.
  6. Nico Bleeker – Ivo Maris
    Ivo kreeg de Alapin-variant van het Siciliaans tegen (1. e4 c5 2. c3) en bereikte dus makkelijk een goede stelling, waarin Bleeker opeens in een pionverliezend trucje trapte (Pxc3, dreigt mat op d1). Met dit materiaalvoordeel wist Ivo wel raad, en het eindspel schoof hij fraai uit. 3 uit 4 voor Ivo!
  7. Sjoerd Homminga – Frans Vermeulen
    Sjoerd kreeg 1. e4 Pc6!? op het bord, wat overging in een soort Frans zonder e6. De hele boel werd afgeruild, waarna een remise dubbeltoreneindspel resteerde, dat ook uiteindelijk remise werd gegeven.
  8. Egbert Huizinga – Maarten Bosma
    Vorig jaar had Maarten Bosma tegen Unitas 4 nog een remise, maar nu ging hij in een theoretisch bekende variant van het Italiaans flink in de fout door … c6? te spelen in plaats van Pc6. Het resultaat: een opgevouwen damevleugel. Toen er ook nog een toren af ging was de nul een feit.

Op het NOSBO-forum meldde Micha Jans dat “Assen één of misschien wel twee matchpunten ontstolen [was]”. Inderdaad, met een beetje geluk en oplettendheid hadden wij de punten meegenomen.

Unitas 4       1941 - Assen         1803 5 - 3
1. M.W.F. Jans    2114 - P. Tromp      1872 ½ - ½
2. B. Westerkamp  1988 - E. Hommes     1870 0 - 1
3. J.E. Janse     2039 - M. Dijkstra   1912 1 - 0