In Memoriam

Geen reacties op In Memoriam

Jan Egbert Slim, geboren 16 februari 1929 te Wildervank, overleden 20 januari 2008 te Assen.

Na een zeer actieve loopbaan als schaker bij schaakclub Capablanca te Wildervank en S.C.Veendam, meldde Jan zich in 1997 aan bij S.C.Assen. Jan was intussen naar Assen verhuisd, werd naar eigen zeggen een dagje ouder en wilde niet meer heen en weer reizen tussen Veendam en Assen. S.C.Assen was blij met de komst van Jan Slim, een speler van zijn kaliber zou direct in Assen I worden opgesteld, hetgeen ook gebeurde. Drie jaren heeft Jan al zijn schaakvernuft in dienst van Assen I gesteld en daarna gaf hij aan dat de spanning en met name de druk te groot voor hem werd en wilde graag in het “oudjes – team” Assen 5 worden opgenomen.

In dit team heb ik jaren met hem samengespeeld. Voor een uitwedstrijd haalde ik hem met de auto op en reden we samen naar de plek, waar de strijd moest plaatsvinden, want een strijd, in de positieve zin van het woord, was het voor Jan. Tijdens de heenweg zaten we onze kansen te berekenen en na de wedstrijd werd druk geanalyseerd en vaak was het zo, dat we zijn overwinning bespraken en dan gaf hij aan waar hij toch nog een steekje had laten vallen. Jan was ook altijd geïnteresseerd in mijn partij en gaf dan aan waar het in zijn ogen mogelijk beter had gekund. Jan stond tijdens de wedstrijd onder spanning, en dit was niet altijd een gezonde spanning, hetgeen wel duidelijk tot uiting kwam in het aantal caballerootjes, dat hij op een avond rookte. Aan het einde van het schaakseizoen was Jan altijd van de partij tijdens het afsluitend Chinees etentje, waar we tijdens een zeer geanimeerd samenzijn onze schaakprestaties evalueerden.

Naast het schaken bezocht Jan trouw de algemene ledenvergadering, met steevast de vraag of er eens een lijst van het boekenarchief gemaakt kon worden. De volgende schaakavond was er een actuele lijst, maar was Jan er niet, hij speelde namelijk alléén extern voor de club. In de zomer van 2004 gaf Jan aan, dat hij zijn schaakactiviteiten bij de club om gezondheidsredenen wilde stoppen. Hij heeft toen nog wel enige tijd het “schaken overdag” op de dinsdagmiddag voortgezet, maar ook daar heeft hij in 2006 een punt achtergezet.

Wij hebben aan Jan Slim een zeer getalenteerde schaker en markante persoonlijkheid verloren. Hij ruste in vrede.

Jannes Jansema