Assen 1 houdt stand tegen Groningen 3

Op dinsdagavond 5 februari stond er voor Assen 1 weer een zware tegenstander op het menu, namelijk het derde team van Schaakclub Groningen met een ratinggemiddelde van bijna 1900(!). Toch hoefde dat niets te betekenen: vorig jaar eindigde de wedstrijd Assen 1 – Groningen 3 immers in 4 – 4, en dat terwijl de Groningers enkele huidige Groningen 2-spelers konden opstellen. Assen 1 trad opnieuw met invallers aan: Ben van Os verving René den Dekker, en Cor van der Werff werd last minute gestrikt om Elmar Hommes te vervangen (jammer, geen gratis punt…). Hoe brachten zij, en de vaste spelers, het ervan af?

1. Pieter Tromp – Gerhard Rickers
    Pieter speelt sinds kort Spaans, en als je dan 3. … g6 tegen krijgt, zal dat best even slikken zijn. Er ontstond uiteindelijk een soort Koningsindisch, waarin geen van beide spelers overmatige risico’s wenste te nemen, en dus was remise de logische uitslag.
  2. Edwin Zuiderweg – Maarten Dijkstra
    Maarten kreeg gesloten Siciliaans tegen, en dat is zo ongeveer het laatste wat ik van deze partij gezien heb. Ik begreep dat EZ behoorlijk snel groot voordeel bereikte, en toen Maarten een kwaliteit weggaf hield hij het ook maar meteen voor gezien.
  3. Martin van Velzen – Ruben Slagter

4. Peter Bodewes – Ivo Maris
    Ivo had blijkbaar niet zijn avond, maar dat hoort er op die leeftijd nu eenmaal bij. Hij leek heel goed uit de opening te komen (een From-gambiet: 1. f4 e5), maar Bodewes verdedigde uitstekend en wist de stelling in zijn voordeel te keren. Weer een goede les voor Ivo dus; van je verliespartijen leer je immers meer dan van je overwinningen!
  5. Jan Posthoorn – Hiddo Zuiderweg
    Ook Jan leek er niet helemaal bij te zijn; vanuit het Frans kwam een in mijn ogen gelijkwaardige stelling op het bord, maar dan blijkt het gebrek aan wedstrijdritme: Jan liet een stuk insluiten en bezorgde de andere helft van de gebroeders Zuiderweg een bijzonder plezierige avond.
  6. Reno Emerencia – Sjoerd Homminga
    Sjoerd kwam in een Dame-indiër onder enige druk te staan, maar wist die zonder materiaalverlies te overleven. De beslissing viel toen Sjoerd zelf met een aardig trucje een stuk won.
  7. Cor van der Werff – Maurice van Mourik
    Cor moest het opnemen tegen een invaller aan Groninger zijde. Het Albin’s Tegengambiet (1. d4 d5 2. c4 e5!?) kwam hier op het bord, en Cor wist de pluspion tot in het eindspel vast te houden. Toen verloor hij ineens twee pionnen, maar het ongelijke lopereindspel eindigde uiteraard in remise.
  8. Arjan Dijkstra – Ben van Os

Zo werd Ben de held van de avond, want dit matje betekende de 4 – 4! Een goede uitslag voor een wedstrijd die alle kanten op kon.

Groningen 3     1890 - Assen          1798  4 - 4
1. G. Rickers      1969 - P. Tromp       1872  ½ - ½