Ruime overwinning houdt Assen 1 in strijd om tweede plaats

Op vrijdag 7 maart speelde Assen 1 de thuiswedstrijd tegen hekkesluiter Unitas 5, dat zo goed als zeker degradeert. Beide teams speelden in hun sterkste opstelling, maar of het spannend werd …?

1. Dick Warmelink – Pieter Tromp
    Pieter wist in zijn favoriete Scandinavisch al snel een paard op d3 te posteren en leek heel goed te staan. Zijn dame stond echter behoorlijk opgesloten op de damevleugel, en dat belette Pieter om in de aanval te winnen. Uiteindelijk wist wit te vluchten in een eindspel met ongelijke lopers, waarin Pieter zijn pion voorsprong niet kon uitbuiten: remise.
  2. Elmar Hommes – Frans Vermeulen
    Elmar kreeg een Italiaan op het bord, waarin de dames al vrij snel werden geruild. De witte stukken waren echter erg actief, en dat leverde materiaalwinst op: een incorrect stukoffer van zwart leverde Elmar zijn zoveelste volle punt op.
  3. Govert Pellikaan – René den Dekker
    René zat waarschijnlijk niet lekker in zijn vel deze avond. In een Koningsindiër met Lf4 kon hij geen voordeel bereiken, en een ogenschijnlijk gelijkstaand eindspel kon hij niet remise houden. Helaas, volgende keer beter.
  4. Maarten Dijkstra – Johan Koops
    Maarten zette met zijn Trompovsky-opening al snel druk op zijn tegenstander, die zijn koningsstelling moest verzwakken om geen materiaal te verliezen. Dat materiaalverlies kwam er toch: Maarten won een pion op de damevleugel en creëerde soepel een winnend eindspel, en won dat eindspel ook.
  5. Wout Knol – Martin van Velzen
    Een week voor de wedstrijd speelde ik vooruit tegen ons gastlid. Helaas werd het geen spannende pot: na 18 zetten kreeg ik in slechtere stelling remise aangeboden. Uiteraard nam ik dat aanbod direct aan; toch maar mooi een halfje.
  6. Ivo Maris – Eddie Janssen
    Erg leuk: Ivo speelde tegen de teamleider van Unitas 3, inderdaad het Talententeam, waar Ivo ook in speelt. Dan moet je natuurlijk wat bewijzen, en dat lukte: in de Franse Winawer-variant behield Ivo een pion voorsprong, sloeg alle aanvallen af en won na ongeveer 20 zetten ook nog een kwaliteit. Daarna was het ook meteen uit: alweer een puntje voor Ivo!
  7. Gerard de Wit – Sjoerd Homminga
    Sjoerd leek mij de halve partij geen voordeel te hebben, totdat hij ineens een paar pionnen mocht slaan. De winst in het toreneindspel was daarna geen probleem meer.
  8. Jan Posthoorn – Meine Straatman
    Jan boekte zijn tweede halfje van het seizoen in een vrij korte partij waarin hij beter leek te staan, maar waarschijnlijk was dat optisch bedrog.

Dus 5,5 – 2,5 gewonnen. Omdat zowel SISSA 2 als ESG 4 – 4 speelden kunnen we die twee teams nog voorbij. Daarvoor zal maandag 17 maart de uitwedstrijd tegen SISSA 2 wel gewonnen moeten worden, en dat is toch weer een hele klus.

Assen          1850 - Unitas 5          1798  5½ - 2½
1. P. Tromp       1872 - H.A. Warmelink    1852  ½  - ½