Assen 1 verspeelt promotiekansen met gelijkspel

Maandag 17 maart was de dag van de waarheid: de dag van de moeilijke uitwedstrijd tegen SISSA 2, in hun beruchte speellocatie De Walrus. Gelukkig was de interne competitie niet al te druk (slechts drie partijen), zodat het met de drukte nogal meeviel. Met één invaller (Ben van Os verving Ivo Maris) begonnen we aan deze wedstrijd, die we moesten winnen om enig zicht op promotie te behouden. Bovendien moesten we hopen dat Unitas 4 van ESG zou winnen. Maar eerst onze wedstrijd.

1. Pieter Tromp – Edim Salihbegovic
    Ophet Schaakfestival wist Pieter al bijna van Edim te winnen, en waarschijnlijk wist Edim dat nog, dus werd het geen Scandinavisch, maar Siciliaans, waarin Pieter altijd Dxd4 speelt. De dames gingen er al vroeg af, en het dameloze middenspel mondde uiteindelijk uit in een strijd van een witte toren tegen drie verbonden zwarte pionnen. Dat was niet te winnen voor Pieter, want de pionnen werden erg sterk. Gelukkig werd het wel remise.
  2. Jaap Bosma – Elmar Hommes
    Elmar kreeg 1. e4 d6 2. d4 Pf6 3. Ld3!? tegen, een nogal tam opzetje. Hij bereikte dus makkelijk een behoorlijke stelling en kwam zelfs een pion voor. Hoe hij vervolgens een kwal kwijtraakte was me ontgaan, maar Elmar wist nog te vluchten in een eindspel met ongelijke lopers, waarin hij ondanks twee pionnen meer helaas geen winstkansen had. Remise dus.
  3. René den Dekker – Marcel Pouw
    René kreeg voor de tweede keer dit seizoen de Tsjigorin-verdediging tegen. Hij hield zijn koning lang in het midden, en met een open damevleugel leek dat best riskant. Toch was zijn stelling tegen eventuele aanslagen bestand, en die kwamen er dan ook niet. Een op het oog gelijk pionneneindspel was het resultaat, en René wist dat eindspel bijzonder knap naar winst te voeren.
  4. Marten Holwerda – Maarten Dijkstra
    Maarten won in een g3-Koningsindiër al vrij snel een pion, al was dat een geïsoleerde dubbelpion. Die pion raakte hij weer kwijt, maar ondertussen zat Holwerda in flinke tijdnood, die hem helaas niet de kop kostte. In zijn zoeken naar de genadeklap zag Maarten steeds minder winstkansen, en ook in de tweede tijdnoodfase wist hij niet door te drukken. Erger nog: ineens werd hij matgezet (“Per ongeluk” zoals EJP het uitdrukte)
  5. Martin van Velzen – Carl Hoekstra
    Vorig jaar boekte ik tegen Hoekstra mijn enige overwinning van het seizoen, door in zware tijdnood de genadeklap uit te delen. Ditmaal speelde ik iets anders, en dat leidde weliswaar tot een passieve zwarte stelling, maar wel één die tegen aanslagen beveiligd was. Ik kwam er dus niet door, en vlak voor de tweede tijdnoodfase maakte ik een fout door de zwarte toren in mijn stelling toe te laten. Toen ik ook nog met de vlag op vallen een stuk weggaf was het pleit beslecht.
  6. Ernst-Jan Pastoor – Sjoerd Homminga
    Sjoerd had volgens mij een redelijk makkelijke avond. In een Ponziani rokeerde hijzelf kort en Pastoor lang, maar de aanval van Sjoerd kwam het eerst, vooral omdat de witte dame verkeerd stond. In zware witte tijdnood deelde Sjoerd de genadeklap uit.
  7. Jan Posthoorn – Tommie Witteveen
    Eindelijk zagen we de Jan in actie die we kennen: een mooie partij met vele tactische wendingen, waarin Witteveen uiteindelijk het spoor bijster raakte en materiaal weggaf, hoewel Jan toen al veel beter stond. Mooi gespeeld!
  8. Ernst-Jan Kleter – Ben van Os
    Ben kreeg ook al een Ponziani tegen, en zag Kleter het paardenpaar verkrijgen tegen een toren en een pion. De paarden bleken wel erg sterk, en uiteindelijk kostte het Ben zijn dame.

Eindstand: 4 – 4. Een matchpunt te weinig dus. Maar achteraf maakt het weinig uit, want ESG wint thuis met 4,5 – 3,5 van Unitas 4 en neemt de kop over. Slechts een wonder kan ons nog aan promotie helpen, maar dat zal er wel niet in zitten. Dan moeten wij op 16 april in Peize zelf van HSP winnen en moeten Unitas 4 en SISSA 2 verliezen. Alsof dat gaat gebeuren…

SISSA 2          1866 - Assen          1830  4 - 4
1. E. Salihbegovic  1915 - P. Tromp       1872  ½ - ½