In memoriam Jan de Kort, 30-11-1941 – 7-8-2008.

(Tinus, Assen, 12-08-2008)

“Jan (voluit Johannes Petrus) is overleden.”, belde Cor van der Werff. Jan was dit jaar nog eens bij Schaken Overdag, toen hij mooi hersteld was van een herseninfarct. Nieuwe kwalen bleven echter komen. “Stil en eenvoudig zoals je was / Stil en eenvoudig ben je weggegaan …” lees ik later in de rouwadvertentie. Met Cor ben ik in de afscheidsdienst geweest.

In het clubblad van maart 2007 staat Jan niet meer bij de leden, wel in de ranglijst I.C. met maar twee partijen (en een startrating van 1528). In dat van april 1995 kom ik zijn naam voor het eerst tegen, met spelersnummer 63 en op plaats 41 (van 57), bijna 100 punten boven mij (46).
In de afscheidsdienst is ‘kaarten en schaken’ een aantal keertjes gevallen. Ik zag Jan en Anneke op maandagavond wel klaverjassen in Mercurius Theater. Zo zal het ook wel gekomen zijn, dat hij eens niet mee kon met zijn team. (Op 13-1-1997 is dat ook het geval?) Ik meldde het verlies hem telefonisch. “Ik dacht, dat ik jou wel om een boodschap kon sturen”, was zijn commentaar kortweg. Dat heb ik altijd onthouden.
In de Externe begon Jan bescheiden nl. in Assen 6, maar aan het eerste bord. Ik eerde hem in ERZ, juni ’96 als plv. t.l. met “Slijtage, maar dan wel eervol, bij Jan de Kort. Hoe vaak moest hij de eer van het team niet redden! Dat doet je ELO èn je ego natuurlijk goed, maar houd dat maar eens vol. Deze keer moest hij met zwart en wit speelde net ietsje sterker (1-0).” (We verloren met 4.5 – 1.5 uit tegen Hoogeveen en eindigden voorlaatst.) Jan haalde 2.5 uit 6, maar aan bord 1. Nu ik toch wat aan het bladeren ben, in ERZ, aug. ’96 een schaak-literaire advertentie van Jan – “Geef uw schoenen een nieuwe ronde, want weggooien is zonde! Laat ze daarom maken bij SCHOENMAKERIJ DE KORT Winkelcentrum Vredeveld. Ook voor al uw sleutels. (behalve de sleutelzet voor ’t schaken, want die moet u zelf maken!)”

Volgende bron is het digitale NOSBO-archief. Seizoen 97-98 Klasse 3A 3. (=brons) J.de Kort, Assen 6, 5.5 6 TPR 1484 StELO1437 Tgst 1853 bord 2.2 (H.Klooster 5.0). Klasse 1A, seizoen 98-99. Rating 1560 Assen 3, 1 uit 6. Het team degradeert. In 99-00 speelt Jan met een bescheiden rating (1369) in Assen 3 2.5 uit 7. Dat gaat wel erg heen en weer. Maar dan seizoen 03-04, 2B, kampioen met Assen 3, Jan 3 uit 4, TPR 1603. (Zonder foto in het clubhuis vergeet je zulke dingen.)

De voorlaatste bron is de site van Caïssa, Elburg. “… 1972 door Owe Boersma
… En toen kwam 1972. Fischer – Spasski. … En toen kwam de Elburger schaakclub in beeld. Als gevolg van het nieuwe enthousiasme voor schaken door die match. Ik herinner me doorrookte zaaltjes in “Hotel Stad Elburg”, met bizarre stukken en een veelheid aan borden. De gemoedelijke sfeer. …, Jan de Kort, … Bij toeval vond ik een paar maanden geleden het boekje terug met de partijen uit dat eerste halfjaar. … Ook omdat maar weer eens blijkt, hoe onbetrouwbaar het menselijk geheugen is. … Maar een paar katastrofes had ik toch goed verdrongen: tegen (erelid! email W.v.d.Hulst) Jan de Kort bijvoorbeeld:
Owe Boersma – Jan de Kort.

Om te laten zien, dat je van Jan de Kort best wat kon leren, dit (bron C:Rebel/Tinus/schaakt):
T.Spriensma tegen J.de Kort Score:0-1 Toernooi :SCA IC Datum:01-06-2001