Haren 6 – Assen 4(j)

Geen reacties op Haren 6 – Assen 4(j)

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zover. De jeugd van Assen 4 mocht er eindelijk vol tegen aan. Jari had andere verplichtingen en zijn plaats werd deze ronde ingenomen door Daniël. Ik had het team gewaarschuwd dat we moesten spelen in een dovencentrum en dat het dus gepast zou zijn om niet teveel lawaai te gaan maken. Volgens mijn sterrenteam maakte dat niks uit want ze zouden het toch niet kunnen horen, het eerste verschil van mening was dus geboren.

Onderweg naar Haren kwamen we terecht in dikke sneeuwbuien dus werd unaniem door mij besloten dat de verliezers door mij zouden worden ingezeept. Hier zag je het verval in respect wederom naar voren komen want ze waren het alle 4 niet met mij eens. Het beloofde voor mij dus een zware avond te worden.

Keurig op tijd kwamen we aan en het team van Haren zat al op ons te wachten. Ruim voor kwart voor acht werden de klokken ingedrukt en kon het titanen gevecht beginnen. Geheel tegen mijn verwachting in constateerde ik tot mijn grote tevredenheid dat op alle 4 de borden door onze spelers rustig en bedachtzaam werd gespeeld en dat ze alle 4 na een zet of 15 meer tijd hadden gebruikt dan hun tegenstander. Op de borden 1 t/m 3 had het ook meteen geleid tot een betere stelling.

Aan bord 4 verslikte Daniël zich met zwart in het Schots en toen de dames werden afgeruild en hij niet meer kon rocheren zag het er voor ons niet gunstig uit. Na nog wat dappere pogingen in het middenspel moest hij na 27 zetten toch opgeven, 1-0 voor Haren.

Aan bord 3 was Silvia bezig haar tegenstander op een zeer professionele manier van het bord te duwen. Haar tegenstander had op een gegeven moment zo weinig ruimte dat hij overwoog om maar 2 stukken op 1 veld te gaan zetten. Het leek een kwestie van tijd of het zou uitlopen in haar eerste externe winstpartij.

Na een mooi opgebouwde aanval kwam er echter een venijnig tegenzetje van haar tegenstander. Silvia besloot terug te trekken en hielp daarmee haar tegenstander weer in de partij. In de analyse bleek dat ze met een prachtig dameoffer de partij in haar voordeel had kunnen beslissen maar begrijpelijkerwijs had ze hier niet naar gekeken. Toen ze uiteindelijk minder kwam te staan verspeelde ze nog een toren en was het, tegen de verhouding in, ineens 2-0 voor Haren.

Kenneth speelde aan bord 1 tegen de teamcaptain van Haren. Na een zorgvuldig opgebouwde stelling wist hij met een prachtig schijnoffer op de 11e zet een pion te winnen en daarnaast ook een groot positioneel voordeel. Kenneth investeerde wat tijd om te zoeken naar de winst maar koos helaas, althans zo leek het voor mij, niet de juiste voortzetting en moest een paar zetten later een kwaliteit inleveren. Wat ik echter niet had gezien, en ook zijn tegenstander niet, is dat hij met wederom een prachtige combinatie de toren 5 zetten later weer terug kon winnen. Naast het terugwinnen van de kwaliteit kreeg hij ook nog eens 2 pionnen cadeau. Na 2 van zulke verrassingen wist zijn tegenstander niet meer wat hij er mee aanmoest en gaf een paar zetten later op. Echt heel mooi gespeeld en na wat ik vrijdag van hem heb gezien vind ik het meer dan de hoogste tijd dat hij ook op de interne competitie bij de senioren eens laat zien wat hij allemaal in zijn mars heeft.

De stand was nu 2-1.

Gertjan speelde aan bord 2 als een piraat met het mes tussen zijn tanden. Hij koos met zwart op e4 voor het Frans en kwam wat ongelukkig uit de opening. Als door een wesp gestoken begon hij te ontwikkelen en aan te vallen en wist hij zijn tegenstander via een prachtige combinatie over een zet of vijf een vol stuk afhandig te maken. Toen hij er een zet of wat later ook nog een pionnetje bij kreeg zag het er wel heel goed voor ons uit. Rustig en geconcentreerd speelde hij de partij uit. Ik geloof dat zijn tegenstander nu nog niet beseft wat hem is overkomen en de laatste berichten zijn dat de beste man nu nog gedesillusioneerd achter het bord zit.

Ik had graag wat van deze partij willen laten zien, maar helaas Gertjan heeft zijn notatieformulier in Haren laten liggen. Ik vermoed dat deze nu wel als aandenken boven het bed van zijn tegenstander zal hangen.

De eerste keer extern met het team was voor mij een geweldig succes. De volgende externe wedstrijd is vrijdag 12 december thuis. Dan krijgt de rest van de club ook de kans om te zien wat er in de toekomst op hun af wordt gestuurd.

Haren 6           1164 - Assen 4 (j)           1307 2  - 2
1. A. Wijkstra       1244 - Kenneth Muller        1307 0  - 1