Spannende strijd op Basisschoolschaakkampioenschap 2009

Op zaterdag 31 januari 2009 werd in de PABO De Eekhosrt het Basisschoolschaakkampioenschap van Assen gehouden. In totaal waren er 116 deelnemers, waarvan 67 in de blauwe groep (10 jaar en ouder), en 49 in de groenegroep (9 jaar en jonger).

De groene groep kende vorig jaar een absolute sensatie: de toen vijf jaar jonge Floris Verkerk scoorde 5 uit 6. Dat beloofde wat voor dit jaar, en inderdaad bevond Floris zich tot de vierde ronde onder de koplopers. In de vijfde ronde liep hij echter tegen zijn eerste nederlaag in twee toernooien aan, waarna de weg openlag voor de negen jaar oude Mart de Vries, die slechts een halfje liet liggen en zo kampioen werd in de groene groep.
De prijzen in de groene groep werden als volgt verdeeld:

Tot en met 8 jaar:

1. Floris Verkerk, 6 uit 7
  2. Pascal Haverkamp, 5,5 uit 7
  3. Frederique Olthof, 5 uit 7

9 jaar:

1. Mart de Vries, 6,5 uit 7
  2. Hessel Meinderts, 5,5 uit 7
  3. Yori Foppen, 5 uit 7

Meisjesprijs groen: Elisa Kuperus, 5 uit 7

Ook zeer spannend was de strijd in de blauwe groep, waarin zeven jeugdleden van Schaakclub Assen meespeelden. Hier waren twee favorieten: Gertjan Haan en Silvia van der Werff. Tot de vierde ronde maakten ze hun favorietenrol waar met 4 uit 4. In de vijfde ronde raakte Silvia echter een halfje achterop door een remise tegen medeclublid Arno Schaveling, waarna het toernooi in feite beslist was. Gertjan hield Silvia in de zevende ronde in het onderlinge duel makkelijk op remise en won de rest van zijn partijen, waardoor hij in zijn laatste deelname de titel in de blauwe groep greep.
De prijzen in de blauwe groep werden als volgt verdeeld:

10 jaar:

1. Silvia van der Werff, 7,5 uit 9
  2. Arno Schaveling, 6,5 uit 9 (36,5 weerstandspunten)
  3. Gerbert Leeftink, 6,5 uit 9 (34,5 wp)

11 jaar en ouder:

1. Gertjan Haan, 8,5 uit 9
  2. Ricardo Cornelissen, 7 uit 9
  3. Martijn Schaveling, 6,5 uit 9

Meisjesprijs blauw: Lieke Voorintholt, 6 uit 9

De strijd om de titel bij de scholen ging net als vorig jaar tussen Theo Thijssen en de Veldkei. TT is al jaren een topschaakschool in Assen, maar vorig jaar doorbrak de Veldkei de hegemonie van TT door ze zowel op het BSSK als op het Drents kampioenschap voor te blijven. Ook dit jaar bleek de Veldkei de sterkste, al was het verschil mimimaal: 25,5 om 25. Verrassend derde eindigde de Driesprong, al is dit niet zo verrassend met drie clubleden in het team. Als vierde school mag de Emmaschool naar het Drents kampioenschap. Vredeveld behaalde weliswaar evenveel punten, maar minder weerstand.

Bekijk de eindstanden van de blauwe groep, de groene groep en de scholen.