Assen 1 verplettert Groningen 5

Assen 1 had in de eerste vijf ronden slechts vier matchpunten verzameld, en dat is niet best voor een team dat vorig seizoen bijna promoveerde. Een overwinning, liefst een ruime, tegen Groningen 5, de absolute dreumes in de promotieklasse, was dan ook zeer welkom. Dinsdag 3 maart was het zover. René den Dekker speelde wederom niet mee, maar Cor van der Werff was al eerder een betrouwbare invaller gebleken. Dan nu de wedstrijd zelf:

1. Pieter Tromp – Stefan Feenstra
    Pieter speelde zoals gebruikelijk de Hongaarse variant van het Siciliaans (Dxd4 ipv Pxd4), maar als je tegenstander het blijkbaar ook kent gaat de lol daar snel vanaf. Pieter kreeg geen voordeel en verloor ergens onderweg een pion. Het ontstane toreneindspel was vast wel te verdedigen, maar wat blijkt de volgende ochtend? Pieter heeft het nog weten te winnen! Werkelijk ongelooflijk.
  2. Guido Visser – Elmar Hommes
    Het is me even ontschoten welke opening Elmar precies op het bord had, maar dat hij er prima uit kwam weet ik nog wel. Dat leidde uiteindelijk tot pionwinst en afwikkeling naar een gewonnen eindspel. Dat hij dat eindspel niet meer weggaf mag geen verbazing wekken.
  3. Ivo Maris – Ferry Ruigendijk

4. Annelies van den Heuvel – Maarten Dijkstra
    Maarten werd in de Sveshnikov geconfronteerd met het offer 11. Lxb5!!?. Dat kan tot zeer enge situaties leiden voor zwart, maar Maarten had de zaak uitstekend onder controle. Zijn tegenaanval leidde weliswaar niet tot mat, maar wel tot onpareerbaar dameverlies voor wit, en dat was ook voldoende voor Maarten om het punt te scoren.
  5. Martin van Velzen – David Knight
    Ik probeerde het maar eens met het Loperspel, maar zo rond de 12de zet zag ik een sluwe zwarte paardzet over het hoofd, waardoor ik mijn pionnenstructuur moest ruĂ¯neren. Gelukkig kon ik afwikkelen naar een toreneindspel waarin ik uiteindelijk zetherhaling kon forceren.
  6. Job Holtz – Sjoerd Homminga
    Sjoerd had een zeer vreemde partij: na een Nimzo-Indische opening leek hij wel goed te staan, zeker toen wit zijn koningsstelling opengooide. Via een slimme tegenaanval wist de witspeler echter verwarring te zaaien, waarna het even fout leek te gaan voor Sjoerd (of heb ik dat fout gezien?). Gelukkig kon hij afwikkelen naar een remise-eindspel, dat even later inderdaad remise werd gegeven.
  7. Cor van der Werff – Henk Haisma
    Dat Cor een betrouwbare invaller is bewees hij opnieuw, want hij speelde een prima partij. Ik heb het helaas niet helemaal gezien, maar het eindigde met mat of dameverlies voor de zwartspeler.
  8. Jaap Koekoek – Frank van der Werff
    Frank had in een Alapin-Siciliaan geen probleem om een gelijke stelling te bereiken, en als de witspeler geen verzwakking van zijn pionnenstructuur had toegelaten was het ook wel remise geworden. Nu mocht Frank een gewonnen pionneneindspel op het bord toveren, en even later had hij zijn eerste overwinning in de promotieklasse op zak!

Bij elkaar opgeteld is dit de grootste overwinning voor Assen 1 sinds 27 januari 2006 (Assen 1 – Rochade 7 – 1), drie jaar geleden dus! Omdat Staunton 2 verrassend wint van Haren 2 (voorlopig, er is een protest van Haren 2) en Groningen 3 gelijkspeelt tegen Roden hebben we nog een theoretische kans op promotie, maar we hebben het niet in eigen hand…

Groningen 5         1751 - Assen               1810 1 - 7
1. Stefan Feenstra     1910 - Pieter Tromp        1918 0 - 1