Assen 4 prima op koers!

Geen reacties op Assen 4 prima op koers!

Afgelopen vrijdag stond de lastige uitwedstrijd met het Kasteel op het programma. Aangezien Coevorden niet naast de deur ligt kon het wel eens een latertje worden. Wij hadden het verzoek ingediend om eerder te beginnen en waren dan ook blij verrast dat de mogelijkheid werd geboden om al voor 19.00 te beginnen. Ook werd overeen gekomen om met verkorte speeltijd van 1.5 uur p.p.p.p. te spelen. Erg sympathieke lui daar in Coevorden en derhalve een plezier om daar te schaken.

We hadden helaas te maken met wat afzeggingen en het was dan ook de eerste keer dit seizoen dat ik zelf genoodzaakt was om te spelen. Als we vanavond winnen zouden we de 2e plaats in onze poule behouden.

Dus met gezonde spanning werden de klokken om 18.50 ingedrukt.

Aan bord 3 vloog Gertjan er ook deze keer weer vol in. In het Schots greep zijn tegenstander al binnen een zet of 7 mis en werd hij vervolgens door Gertjan hardhandig terug gedrukt. Binnen 13 zetten had Gertjan de dame van zijn tegenstander te pakken en 5 zetten later streek zijn tegenstander de vlag. 1-0 voor ons, en toen was het nog niet eens 19.10 uur.

Aan bord 2 speelde Kenneth een gelijk opgaande partij met veel spanning in het centrum. Zoals ik inmiddels van hem gewent ben had hij naast een positioneel voordeel ook weer een aantal tactische bommetjes geplaatst. Toen zijn tegenstander even onzorgvuldig speelde ontstond er een matnet waar geen ontkomen meer aan was. Nog voor 20.00 uur was het ineens 0-2!

Daniël aan bord 3 begon voortvarend. In het middenspel wist hij via een combinatie een stuk tegen 2 pionnen te veroveren en zag het er aanvankelijk goed uit. Toen zijn tegenstander echter alles op de aanval gooide en dreigde te promoveren was Daniël genoodzaakt zijn stuk terug te geven. Een klein moment van onachtzaamheid gaf zijn tegenstander alsnog de mogelijkheid om door te drukken en een paar zetten later moest Daniël de vlag strijken 1-2.

Aan bord 1 lag ineens de druk vol op mij. Ik had voor de verandering voor het Spaans gekozen en mijn tegenstander speelde het niet erg nauwkeurig. Na 8 zetten kreeg ik een stuk cadeau en kwamen er weer leuke flashbacks aan eerdere externe partijen waarin ik dit soort stellingen op meesterlijke wijze wist te verknoeien. Ook nu speelde ik het weer niet erg handig en hielp ik mijn tegenstander in eerste instantie weer in het zadel. Toen de dames werden geruild kwam er echter een eenvoudig eindspel op het bord en kon ik het simpel uitschuiven. Zomaar ineens 1-3!

We verwachten een latertje, maar het werd juist vroeg. Voor 21.30 uur waren we alweer terug in Assen. Dit ondanks een verplichte omleiding via de MC Donald in Hoogeveen.

Met deze uitslag blijven we op koers voor promotie. Door de onderlinge resultaten in onze poule blijkt ineens dat we de laatste wedstrijd aan een gelijkspel genoeg hebben om te promoveren.

Het zal wat zijn, volgend jaar met de jeugd naar de 2e klasse.

Jan Kuperus

Het Kasteel 3   1430 - Assen 4 (j)    1460 1 - 3