Finale partij Assen 3 – Rochade (1-5)

De parkeerplaats vult zich in een mum van tijd met auto’s die schakers herbergen. Naast mij zie ik een 10-tal dames uitstappen, die ik uiteraard begroet met een aanvullende vraag: “dus Nij Pekel heeft ook schaakdames”? “Nee hoor, wij oefenen hier met het shanty-koor “uit volle borsten”.
Ook de twee vehicles van Assen 3 arriveren, na afzonderlijk te zijn gestart, gelijktijdig bij “de kiepe”, het schaakhol (en oefenruimte voor shanty) van Rochade in Nieuwe Pekela. Tot de tanden gewapend stappen de krijgers uit, wellicht met de gedachte dat een ruime overwinning (bijvoorbeeld 5-1), en een ruim verlies van de andere degradatiekanditaat Ter Apel (bijvoorbeeld 5-1) voor ons het behoud in de klasse zou betekenen. De tweede gedachte is bewaarheid: Ter Apel werd erin gehakt met 5-1 door Unitas 6, maar ach en wee, onze eerste gedachte was misplaatst, de gehaktmolen van Rochade draaide op volle toeren.

De speelzaal vult zich in een mum van tijd met 8 x 6 spelers, waaronder 1 speelster. Bord 1. Freek houdt, ondanks de warmte buiten (en vooral binnen) z’n leren jas aan, en blijft tot aan de laatste zet onverdroten geconcentreerd en overtuigend zijn passie uitoefenen. Laat zich never (nooit) imponeren door z’n tegenstander, ook al heeft die een rating van 1700+.
Z’n opponent dreigt (“helemaal niet” zegt Freek achteraf), en Freek parreert de dreiging en knalt er een krachtig slotoffensief uit met een fraai mat.
Bord 2. Tinus ontdoet zich daarentegen van z’n jas (nou ja, colbert dus, die rooie ) en peinst veel, zoals het een peinzer betaamt na een Dame gambiet. Om de pion op b2 te verdedigen, zet ie de toren op a2 (zet 10). 19 zetten later komt dezelfde toren weer op a1, maar helaas te laat om nog iets te gaan betekenen.
Bord 3. Jannes is Jannes, zit zelfverzekerd met de armen over elkaar vergenoegd te genieten van het spel. Helaas verliest hij een stuk en de partij is beslist na 35 zetten.
Bord 4 Henny drinkt vooral veel uit een flesje met zelfmeegenomen stimulerende drankjes, waarschijnlijk om haar hoofd koel te houden. Op het bord gaat het er iets minder koel aan toe, ze verliest een pion, nog een en nog een, en dat blijkt uiteindelijk teveel.
Intussen zingt het shantykoor in de bijzaal nog steeds uit volle borst.
Bord 5. Onze Pieter H. (in tegenstelling tot Pieter T) zit bijna 4 uur onafgebroken aan het bord. Op het ene moment een pion voor, en later een pion achter, en de overige pionnen bleken inactief, volgens deskundige Tinus . Er had meer in gezeten, niet Pieter?
Bord 6. Rob drinkt vooral uit andere flesjes dan Henny en het schijnt hem te inspireren. Het ziet er riant uit na zet 23, veel dreiging op h7, maar 2 zetten later wordt het eerste verlies aangekondigt met een licht hoorbaar “shit”. Hij gaat z’n dame verliezen en geeft op.

De parkeerplaats is intussen nagenoeg leeg, en Assen 3 is even uitgezongen, evenals het shanty-koor.

Luuk

Assen 3             1535 - Rochade        1608 1 - 5