Assen 4 ongeslagen naar promotie!

Verslag: Jan K.

Voor aanvang van de laatste ronde stonden we 2e met een half bordpuntje voorsprong op Groningen (j) 8. Sissa 4 had afgelopen week al gewonnen en was door ons niet meer in te halen. We wisten dat Groningen de laatste ronde tegen van der Linde moesten en dat van der Linde en Groningen onze enige concurrenten waren voor de 2e en 3e plaats die recht geeft op promotie. Aangezien er maar 1 van hun kon winnen hadden we volgens onze eigen berekeningen aan 1 bord punt genoeg om te promoveren. Bij een gelijk spel tussen van der Linde en Groningen zou zelfs een 0-4 verlies genoeg zijn om te promoveren.

We zouden vanavond voor het eerst aantreden met onze van te voren gewenste opstelling en de verwachtingen waren dan ook hoog gespannen.

Gertjan Haan mocht wederom aan bord 2 aantreden, aan deze partij hoef ik weinig woorden vuil te maken, hij kon zo snel zijn punt binnen halen dat hij zelfs nog met de interne competitie mee kon doen. 1-0 voor ons en promotie verzekerd!

Aan bord 3 had Silvia de op papier sterkste tegenstander. Haar tegenstander had een rating van 1515 en had tot dusver extern maar 1x verloren! Niet onder de indruk van haar tegenstander speelde ze rustig en geconcentreerd. In mijn optiek heeft ze de hele partij gelijk gestaan en toen ze zag dat Jari aan bord 4 ging winnen kwam ze vragen of ze remise mocht aanbieden. Uiteraard was dit meteen akkoord en zag het er wel heel goed uit. 1,5 – 0,5 voor ons.

Aan bord 4 had Jari lente kriebels, hij was overal bij mee bezig maar niet met het schaken, zo leek het althans. Hij speelde zijn vertrouwde damesgambiet en wikkelde snel af naar een gelijkwaardig eindspel. Toen zijn tegenstander even niet alert was kreeg hij een vorkje op dame paard en won Jari een vol stuk. Dit soort voordeeltje hoef je hem niet te geven en gedecideerd wikkelde hij af en 4 zetten later gaf zijn tegenstander gedesillusioneerd op. Jari behield met deze uitslag zijn 100% score! 2,5 – 0,5 voor ons.

Aan bord 1 was Kenneth ook nog ongeslagen. Hij kwam gelijkwaardig uit de opening en wist ten koste van zijn stelling een stuk te winnen. Toen hij zijn dame ruilde tegen 2 torens leek het op zijn minst remise. Kenneth speelde echter vol voor de winst, waar zijn tegenstander eeuwig schaak trachtte te bewerkstelligen. Helaas nam hij iets teveel risico waar door een van zijn torens viel en hij de partij helaas alsnog verloor. 2,5 – 1,5

Na deze laatste wedstrijd wil ik nog even kort terugblikken op het seizoen.

Vorig jaar kwam Maarten Bosma met het idee van een jeugdteam. Hij wilde zijn plek in het 2e er voor opgeven en aangezien hij erg enthousiast was bood ik hem aan te helpen. Door zijn studie moest hij helaas afhaken en heb ik het verder overgenomen. Ook de jeugd was enthousiast dus het moest wel een succes worden.

We begonnen het seizoen met een vrije ronde, daarna met 2x een gelijk spel en daarna kwamen de winst partijen en met name de winst tegen de op het papier veel sterkere van der Linde heeft indruk gemaakt. Vanaf dat moment namen wij de 2e plaats over om hem vervolgens niet meer af te staan. Door de vreemde competitie opbouw hebben we helaas niet de kans gehad om tegen de kampioen en de andere promovendus te spelen, eigenlijk bizar dat de nummers 1 t/m 3 elkaar gedurende de hele competitie niet hebben getroffen. Het is dus moeilijk te zeggen wie nu daadwerkelijk het sterkste team in onze klasse was.

Er hebben dit seizoen totaal 6 jeugdspelers gespeeld.

Kenneth Muller.
vanaf de eerste ronde aan bord 1, ongeslagen tot aan de laatste ronde maar toch een prachtig score van 3½ uit 5. Met name zijn remise tegen dhr. Schulting (rating 1588) van van der Linde was erg belangrijk en hielp ons aan de 2e plaats. Met een tpr van 1521 kan hij terug kijken op een geslaagd seizoen.

Gertjan Haan.
Met de indrukwekkende score van 5 uit 6 mag hij zich de topscorer van ons team noemen. Alleen zijn partij tegen Koole (rating 1756) van Staunton werd door hem verloren. Erg indrukwekkend en het leverde hem een tpr van 1730 op.

Jari Michels
Net een jaar lid en meteen extern een score van 4 uit 4. Ook van hem hebben we enkele prachtige partijen gezien. Metname zijn eindspel tegen Staunton staat me nog bij. Tijdens het schaakfestival van Groningen kwam de teamleider van Staunton nog even terug op die partij die achter af als een van de sleutelpartijen voor de promotie kan worden gezien (uitslag Assen – Staunton 2-2) deze score leverde hem een prachtige tpr op van 1648.

Daniël Kuperus
Als 1e invaller speelde hij dit seizoen maarliefst 5 partijen. Met wisselend succes en een score van 2 uit 5 kan hij toch met opgeheven hoofd terugkijken op zijn eerste externe seizoen. Met name zijn winstpartij tegen Staunton was van essentieel belang. Door deze uitslag bleven we ongeslagen en in de race voor promotie. Met iets meer geluk had zijn score aanzienlijk hoger uit kunnen pakken. Zijn tpr was 1144.

Silvia van der Werff
Silvia heeft door haar drukke schaakprogramma helaas alleen de eerste en de laatste partij kunnen spelen. In beide partijen heeft ze blijk gegeven van haar talent. Tegen Haren liet ze haar tegenstander nog ontsnappen, vrijdag speelde ze een knappe teamremise. Altijd fijn om spelers in je team te hebben die oog hebben en houden voor het algehele teambelang. Haar uiteindelijke tpr over de 2 partijen is dan ook vertekenend laag en bedraagt 1056.

Martijn Schaveling.
Als 2e invaller tegen Staunton op het laatste moment opgeroepen. Het was duidelijk dat hij moeilijk kon wennen aan de lange bedenktijd. Hij speelde toch een knappe partij en moest pas laat capituleren. Doordat ook zijn tegenstander geen rating heeft is er geen tpr bekend.

Assen 4 (j)          1307 - ESG 4            1392 2½ - 1½
1. Kenneth Muller       1307 - Marcel van Holst 1227 0  - 1
2. Gertjan Haan              - Roel Drenth      1370 1  - 0  Regl.
3. Silvia van der Werff      - Jan Reinink      1515 ½  - ½
4. Jari Michels              - Klaas Tiemens    1454 1  - 0