C-team in Amersfoort

Geen reacties op C-team in Amersfoort

Assen, 20 november 2009

Afgelopen zaterdag moest ik er al om 6 uur in de ochtend uit. Reden van dit vroege opstaan was het Nederlandse kampioenschap C-teams. Als “coach” begeleid ik dit jaar Ivo, Frank, Gertjan, Kenneth en Jari bij een 8 tal wedstrijden die alle gespeeld worden in Amersfoort. Afgelopen jaar werden deze jongens kampioen bij de Nosbo en dit jaar mogen we het proberen op landelijk niveau. Van de 24 teams zijn we 9e geplaatst, dus een waardige subtopper.

Na een behoorlijke treinreis en een stukje met de bus kwamen we aan bij de Drietand. In de eerste ronde werden we naar beneden ingedeeld en troffen we Ada’04. Dit team komt uit Oudekerk aan de Amstel en heeft gemiddeld 400 ratingpunten minder dan wij. Aan elke speler vroeg ik wat ze van de wedstrijd vonden, hier een letterlijk verslag:

Ivo: “Ik won een stuk en aan het eind had ik 7 of 6 pionnen (dat weet ik niet meer) die gingen promoveren, nu is Kenneth.” Kenneth: “Mijn opening ging best vervelend en daarna won ik een dame en toen won ik dus klaar.” Frank: “Het ging wel goed, ik heb gewonnen *grijnst*, verder niks te melden.” Gertjan: “Opening ging nahh…niet echt goed, in het middenspel had ik een pion gewonnen waardoor het eindspel heel makkelijk was en dat heb ik gewoon gewonnen.”

Met deze glorieuze overwinning van 4-0 moesten we het in de tweede ronde opnemen tegen het sterke Neudal (gemiddeld 1750, 150 punten sterker dan ons). Op papier zou dit team wat sterker moeten zijn, maar toch werd het een hele spannende wedstrijd. Na de partij gingen we op heftig aandringen van Jari naar de snackbar “smullers” daar vroeg ik wederom iedereen hoe de wedstrijd verlopen was. Aangezien iedereen vermoeid en druk aan het eten was kwam er weinig zinnigs uit. Daarom doe ik zelf verslag:

Ivo had zijn tegenstander al mooi in de opening gefopt. Zijn tegenstander had een erg krappe tegenstander en ondanks sluwe pogingen los te komen raakte Ivo nooit de controle kwijt en kon als eerste het punt bijschrijven (1-0). Gertjan kwam in de opening ook heel goed te staan maar raakte zijn initiatief kwijt toen hij zijn loperpaar afruilde. Daarna kwam te tegenstander al snel binnen en gaf Gertjan op (1-1). Jari leek in de opening wat problemen te krijgen maar wist handig dames te ruilen en een gelijkwaardige stelling te bereiken. Maar zijn tegenstandster kreeg een gedekte vrijpion, toen hij zijn laatste remise kansen miste hield ook Jari het voor gezien (1-2). Tot slot was Frank enorm heftig aan het bikkelen om het gelijkspel binnen te kunnen halen. Hij had al een remise aanbod afgeslagen om vol voor de winst te kunnen gaan. Frank meldde me tijdens de partij dat hij een moeilijke stelling had maar misschien nog kansen kan krijgen. Helaas had Frank op het moment van spreken mat in 1 over het hoofd gezien (1-3).

En zo verloren we helaas de laatste ronde. Er had misschien wat meer ingezeten maar soms loopt het zo tijdens het schaken. Volgende keer wat meer geluk. Om 8 uur kwamen we weer aan op het station en mochten we spreken van een leuke dag.

Elmar