Assen 2 pakt punt in Delfzijl

Geen reacties op Assen 2 pakt punt in Delfzijl

Assen 2 is na een jaar afwezigheid weer terug in de eerste klasse, en de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen mocht er meteen wezen: de verre uitwedstrijd tegen het sterke DAC, dat vorig jaar op een punt promotie misliep. Gelukkig is Assen 2 ook een stuk sterker dan de afgelopen jaren het geval was… Hier komen de partijen:

1. Martin van Velzen – Peter Bruijn
    Ikzelf heb dit jaar een stapje teruggedaan, na zeven jaar in het eerste team. Het eerste bord van de eerste klasse is ook mooi, zeker tegen dit soort tegenstanders: de 2000-plussers. Om mijn ambitie kracht bij te zetten, offerde ik twee pionnetjes voor stellingsdruk en een flinke tijdsvoorsprong. De druk bleek helaas niet zoveel voor te stellen, maar mijn tegenstander ging op safe en bood op de 18de zet remise aan, wat ik na enig denken aannam.
  2. Henk Kloosterman – Jan Posthoorn
    Jan speelt dit seizoen dus op bord 2, maar in de eerste klasse is dat nog steeds een sterk bord. Dat bleek wel in deze partij: Jan leek lange tijd goed te staan, maar zijn tegenstander viel niet om en bleek rond 11 uur ineens twee pionnen voor te staan. Dat was de beslissing in de partij.
  3. Sybrand Houtsma – Bert Steenhuizen
    Sybrand trok zich niets aan van de hoge rating van zijn tegenstander en bestreed hem met de Van Geet-opening (1. Pc3). Dat leverde een ongeveer gelijkwaardige stelling op, totdat de zwartspeler ineens met pionnen ging strooien. Sybrand nam de geschenken dankbaar in ontvangst en wikkelde af naar een gewonnen eindspel, dat hij gelukkig niet verprutste.
  4. Arie Verhoog – Cor van der Werff
    Ook Cor was blijkbaar niet onder de indruk van de rating van zijn tegenstander en trok zijn vorm van het Open Drents door. Hij kwam een pion voor, maar moest die later weer inleveren. Het toreneindspel met ieder twee pionnen was potremise.
  5. Maarten Hoolsema – Ties Molenhuis
    Teamcaptain Maarten verzuimde al op de veertiende zet de genadeklap uit te delen, maar kreeg veel pionnen voor zijn stuk. Sterker nog, het werden er uiteindelijk zes. Dat was toch te veel voor zijn tegenstander.
  6. Slavko Bagavac – Ben van Os
    Ben is na een jaar afwezigheid weer terug en zat zó vol snode plannen, dat hij bereid was om forse positionele concessies te doen om materiaal te winnen. Helaas kwam die materiaalwinst er uiteindelijk niet, zodat Ben bleef zitten met een ruïne, die door zijn tegenstander vakkundig werd uitgemest.
  7. Jacob Dijkstra – Wiert Vos
    Jacob versterkt dit jaar het jeugdteam Assen 4, maar werd bereid gevonden om in te vallen en te rijden. Hij kwam riant uit de opening, speelde dik 20 zetten lang heel goed, maar blunderde opeens een toren weg.
  8. Ben Kuiper – Robert Dijks
    Robert had aanvankelijk een moeizaam debuut als invaller in de eerste klasse. De weggegeven pion kreeg hij weer terug, maar zijn koningsstelling werd in ruil daarvoor kapot geslagen. Daarna volgde echter het geluk: de witspeler trapte in een vakkundig opgezette val, die Robert een stuk opleverde. Een paar zetten later had hij zijn eerste punt binnen.

Het eerste examen is met succes afgelegd. Er komen er nog acht, hopelijk gaan ze allemaal goed!

DAC              1783 - Assen 2           1684 4 - 4
1. Peter Bruijn     2006 - Martin van Velzen 1777 ½ - ½