Asser C-team staat 3e van Nederland

Geen reacties op Asser C-team staat 3e van Nederland

Afgelopen zaterdag moesten we weer eens aan de slag.

’s Morgens vroeg om 8 uur vertrok onze trein richting Amersfoort voor het Nederlands kampioenschap voor C-teams. Met 1 overwinning en 1 nederlaag stonden we in de middenmoot van het klassement. Aangezien onze doelstelling is om een plaats af te dwingen in de top 5 wilden we 2 overwinningen pakken.
In voorbereiding op de wedstrijd was Kenneth zo overenthousiast om te mogen schaken dat hij een uur te vroeg op het station was. De eerste ronde stond Groningen op het programma. Groningen heeft een sterk bord 1 maar niet een erg breed team. Ik stelde het team de vraag wat ze van de wedstrijd verwachten. Jari sprak: “Waar moeten we zometeen tegen? Ik denk dat we wel gaan winnen enzo.” Kenneth verwachte een hele spannende partij en Ivo zei dat hij ging winnen.
Aldus, met deze positieve houding begon de strijd tegen Groningen. Kenneth’s tegenstander belde na een kwartier zijn teamleider dat hij ziek was. Dus we begonnen de wedstrijd al met een 1-0 voorsprong. Jari had in de opening weinig problemen, maar drukte misschien iets te ver door. Hij vertelde me bezorgd te zijn over zijn stelling, echter een tijdje later liet hij me opgetogen weten dat hij onder de druk weg weet te komen. Helaas kwam hij daarna weer meteen terug met de mededeling dat hij zich had verrekend en heeft verloren (1-1). Ivo speelde aan bord 1 tegen nosbo kampioen Vaclav. Ivo offerde na een dubieus schijnoffer een pion voor wat aanvalskansen. Deze aanvalskansen van Ivo leken wat vaag maar zijn tegenstander maakte het een stuk makkelijker door een stuk cadeau te doen (2-1). Met een half punt hadden we dus genoeg voor de overwinning, maar Frank stond een kwaliteit voor en speelde terecht voor de winst. In het begin leek het wat moeilijk om door de stelling heen te komen, maar na een mooie pionnen storm kon Frank toch het punt binnen halen (3-1).

Na deze klinkende overwinning zagen we dat we de 4e ronde wederom moesten aantreden tegen een nosbo ploeg. Ditmaal was het van der Linde, een team dat het ons altijd lastig kan maken. Maar Assen is niet voor niks kampioen van de noordelijke schaakbond. Het eerste punt werd bijgeschreven door Kenneth (3 partijen, 3 zeges!). Zijn stelling leek wat wankel na de opening. Maar een tiental minuten later had Kenneth tactisch een kwaliteit gewonnen en later een vol stuk (1-0). Ivo won ook vrij soepel, hij bouwde de druk vlot op en liet me weten dat hij een stuk ging winnen (2-0). Na een voorsprong van 2 punten hoop je als teamleider dat iemand remise kan maken. Frank stond alweer een kwaliteit voor, maar ditmaal was hij minder vertrouwd met de stelling. Aangezien zijn tegenstander tegenkansen leek te hebben nam Frank het remise aanbod van zijn tegenstander dankbaar aan en stelde daarmee de overwinning van Assen vast (2,5-0,5). Hierna was de spanning eraf en kon Gertjan prima remise keepen tegen waardoor we ook de 4e ronde met 3-1 hebben gewonnen.
Vrolijk hadden we ’s avonds in de snackbar een terugblik op de twee wedstrijden.

Frank: “Hmmmm, ja het is lekker. Het ging allemaal goed hè! Ik deed het wel oké.”

Jari liet weten dat hij baalde van zijn nederlaag. Gertjan was tevreden dat hij zijn laatste partij op remise kon houden. Kenneth en Ivo die beide alles hebben gewonnen (Ivo is topscorer van de klasse!) lieten weten dat ze erg onder de indruk waren van hunzelf.

En de teamleider leest nu tevreden op de website van de schaakbond dat we gedeeld 3e staan van Nederland. De 5e ronde mogen we proberen te stunten tegen D4 (2e geplaatst).

Elmar Hommes