Verslag Veendam 2 – Assen 4

Geen reacties op Verslag Veendam 2 – Assen 4

Na een reis waarbij iedereen (behalve Jacob) het lastig vond om wijkcentrum de Dukdalf te vinden met de navigatie konden we uiteindelijk toch met zes personen aantreden. Het veredelde jeugdteam (3 senioren die jong van geest zijn en 3 jeugdspelers) van Assen 4. Over tot de wedstrijd, ik heb geprobeerd om van elk bord wat mee te krijgen maar de theorie hield erg snel op bij sommige borden.

Op volgorde van scoren.

Jan Kuperus

In een partij waarin werd geprobeerd het koningsgambiet te spelen met wit door Jan, werd de tegenstander snel overmoedig met schaak op h4 en alles met de dame te gaan proberen. Hierdoor konden, volgens Jan, na ongeveer 8 zetten de stukken weer in de doos. Na het bekijken van de stelling op zet 12 was ik het roerend met hem eens. Toch werd er nog kranig verweer geboden en na ongeveer 25 zetten waren de vier lichte stukken, toren en dame die ontwikkeld waren tegen een actieve dame en voor de rest nog alles op stal te sterk. Na ongeveer een anderhalf uur spelen werd het harde werken van de teamcaptain op bord 3 uitbetaald in het eerste punt voor Assen 4.

Kenneth Muller

Na een hele fijne opening voor Kenneth op bord 4, de welbefaamde Dh5+ variant van wit in de opening, wat over het algemeen als geen goede kandidaat zet mag worden betiteld kwam er een boeiend spel op het bord. Een relatief complexe stelling, relatief omdat Gertjan en Jari het nog veel complexer wisten te maken, won Kenneth richting het eindspel gaande een kwaliteit en waren het twee torens tegen een toren en een loper met gelijke aantal pionnen. Als een ware professional maakte Kenneth dit af. Na dit schitterende resultaat was het ineens 0-2 voor ons.

Gertjan Haan

Gertjan kreeg met wit de Najdorf variant tegen en trachtte de welbekende Engelse aanval op te zetten. Uit de analyse bleek dat er een aantal onnodige tempi verloren gingen voordat de aanval was opgezet en daardoor zwart meer dan genoeg tijd had om te anticiperen en wat terug te doen. Ondanks dat kreeg Gertjan een prachtige aanval op de Koningsvleugel die er net niet doorheen kwam. Uiteindelijk won de tegenstander twee pionnen en was de rest van de partij geschiedenis. Jammer voor Gertjan, maar het idee was zeer goed. 1-2 op het scorebord.

Simon Prins – Maarten Bosma

Ikzelf had de eer om als vlaggenschip van Assen 4 te fungeren en het met wit op te nemen tegen Simon Prins. Een zeer taaie speler waar ik in het verleden met Assen 2 een keer eerder tegen heb mogen spelen en in mijn handen mocht knijpen met remise. Dit werd een, al zeg ik het zelf, mooie Najdorf partij overgaand in de Engelse aanval.

Het gelijke spel was nu al binnen, maar uiteraard wilden wij de overwinning uit het vuur slepen.

Jacob Dijkstra

Met zwart op bord twee toonde Jacob eens temeer aan een zeer solide spel te hanteren. Met de moderne verdediging van Pf6, g6 en Lg7 werd allen met zuinigheid gepositioneerd zodat wit er met geen mogelijkheid doorheen kon komen. Gezegd moet worden dat Jacob zelf ook nog leuke trucjes kreeg omdat de tegenstander ook wel wat wilde proberen om te winnen. De ervaring leert meestal dat als er gewonnen moet worden in een moeilijke gesloten stelling de persoon die forceert meestal verliest. De tegenstander liet dit niet gebeuren en zo mocht Jacob, na wat hij zelf vond een heel slecht spel van zijn eigen kant, een halfje laten aantekenen en de 2 MP voor Assen 4.

Jari Michels

De partij van Jari die met zwart speelde was als laatste klaar en het was al wat laat waardoor ik ook niet de partij heb kunnen naspelen. Welke theoretische opening er werd gespeeld was mij ook een vraag. Na een rare soort van Dame gambiet opening sloeg wit op zet 6 op d5 van zwart zelf met c4. Iets wat net als bij de partij van Kenneth geen kandidaat zet zou mogen zijn voor de tegenstander. Het kan dan wel niet de meest goede of zo u wilt nauwkeurige zet zijn, het is altijd maar weer aan de tegenstander om te bewijzen dat het slecht is. Na een zet of 25 stond er zo een tactische partij op het bord dat ik het zelf nog niet helemaal begreep na er verscheidene minuten naar gekeken te hebben. Het was niet eenvoudig te zien hoe zowel wit als zwart een winnende combinatie of lange termijnplan kon produceren. Na een aantal schoonheidsfoutjes van Jari en goed spel van de tegenstander had deze twee pionnen meer. Nadat Jari met een knap staaltje blufschaak de tegenstander een mat in twee op een presenteerblaadje gaf dachten wij allen dat het voorbij zou zijn. Echter zag de tegenstander dit over het hoofd, terwijl hij onbewust toch de goede voorbereidende zetten deed. De partij ging vrolijk verder, Jari won zowaar nog een pion terug en kwam terug in het spel. Omdat ikzelf aan het analyseren was met mijn tegenstander heb ik het allerlaatste van de partij niet mee gekregen. Echter rolde er wel een verliespartij uit voor Jari. Waardoor we de tweede nul van de avond te pakken hadden.

De 2,5 -3,5 was, mijns inziens, een goede afspiegeling van de daadwerkelijke krachtsverhoudingen tussen de beide teams. Ondanks dat er van de echte jeugdspelers 1 uit 3 is gehaald is het meest positieve eraan dat het is niet gebeurd omdat er een paard, loper, toren of dame op zet 6 is weggegeven en er heel goede doordachte plannen werden gemaakt om een aanval op te bouwen en een solide verdediging neer te zetten. Een team met heel veel potentie!

Een zeer geslaagde eerste avond voor Assen 4. Volgende keer hopelijk net zo een uitslag met misschien nog een half bordpuntje meer.

Tot slot wilde ik mijn oprechte excuses maken dat ik niet de namen van de tegenstanders van mijn teamgenoten heb opgeschreven. Een wijze les voor het volgende verslag.

Maarten Bosma

Dan maak ik dat bij deze goed. Dank voor dit uitgebreide verslag! MvV

Veendam 2          1504 - Assen 4        1496 2½ - 3½
1. Simon Prins 1664 - Maarten Bosma 1622 0 - 1