Kostbare overwinning Assen 2 op Ten Boer

Assen 2 mocht op 30 oktober de eerste thuiswedstrijd van het seizoen spelen tegen Ten Boer. Helaas was teamcaptain Maarten Hoolsema deze keer verhinderd, maar kon Maarten Bosma gelukkig invallen. Laten we meteen overgaan tot het belangrijkste: de verhaaltjes per bord.

1. Roelof Kroon – Martin van Velzen
    Tegen het kanon van Ten Boer beleefde ik veel plezier aan de Moderne Verdediging: al na 13 zetten mocht ik een witte loper opsluiten op b1, waar hij ook de toren blokkeerde. Dat had wel tot gevolg dat ik mijn eigen achtergebleven pion op c4 in de gaten moest houden, en dat had weer tot gevolg dat ik, in het zoeken naar multifunctionele zetten, mijn ruime tijdvoorsprong weer zag slinken. Uiteindelijk nam ik op de 25ste zet, met nog 13 minuten op de klok, remise aan. Gezien de stelling had ik het nog wel kunnen proberen, maar remise met zwart in een teamwedstrijd tegen een dergelijke speler is nooit slecht!
  2. Jan Posthoorn – Klaas Dijkhuizen
    Jan was duidelijk in vorm deze avond. Tegen de Aljechin-verdediging kreeg hij een prettig ruimtevoordeel, wat hij geduldig en nauwkeurig steeds verder uitbouwde. Uiteindelijk kon zwart zijn zwaktes niet meer voldoende dekken, en kreeg Jan enkele vrijpionnen, die onstopbaar naar de overkant gingen.
  3. Albert Prins – Frank van der Werff
    Eerlijk gezegd heb ik niet veel van deze partij gezien, maar de kritieke fase heb ik wel meegekregen. In hoge tijdnood van zijn tegenstander (10 zetten in een minuut of iets dergelijks) had Frank een vrije pluspion, maar wit brak door op de damevleugel. Die pionnetjes werden wel gestopt, maar ineens was daar een koning-torenvork. Toen het Frank ook niet lukte om de witspeler door zijn vlag te drukken was de partij wel gespeeld.
  4. Sybrand Houtsma – Piet Beetsma
    Van deze partij heb ik nog minder meegekregen, dus ik heb geen idee hoe Sybrand verloren heeft. Al helemaal niet vanwege wat ik wel gezien heb, want dat was een prima stelling voor Sybrand. Maar ja, dat moet natuurlijk nog wel even gewonnen worden, en dat lukte dus niet.
  5. Jan Pilon – Cor van der Werff
    Het wordt eentonig: ik heb geen idee hoe Cor gewonnen heeft. Maar hij heeft gewonnen, en daar gaat het om.
  6. Ben van Os – Baudewijn Michel
    Ben speelt tegenwoordig Koningsgambiet, en dat leverde hem, ondanks zijn koning op f1, een gerieflijke stelling op. Helaas was het geplande (en ook uitgevoerde) stukoffer niet geheel correct, maar gelukkig kreeg Ben dat stuk weer terug, waarna een potremise toreneindspelletje overbleef.
  7. Wopko Dykema – Gerard Voorintholt
    Gerard ging in zijn debuut aanvankelijk behoorlijk goed, maar stond opeens een stuk achter. Zijn tegenstander ging echter passief spelen, waardoor Gerard toch ruime compensatie kreeg. Remise was hier toch wel een rechtvaardige uitslag.
  8. Maarten Bosma – Marten Berends
    Maarten had het behoorlijk op zijn heupen: hij mocht zijn tegenstander helemaal de verdediging in drukken, en daarna zal het behoorlijk hard zijn gegaan. Niet dat ik daar nog iets van gezien heb…

Dit alles telt op tot een 4,5 – 3,5 overwinning. Grappig: we staan gedeeld bovenaan! Nou ja, vijfde op bordpunten, maar daar gaat het niet om.

Assen 2             1718 - Ten Boer         1733 4½ - 3½
1. Martin van Velzen   1777 - Roelof Kroon     2065 ½  - ½