Van der Linde 1 – Assen 1

Geen reacties op Van der Linde 1 – Assen 1

30 oktober 2009, de eerste uitwedstrijd tegen van der Linde te Winschoten in de Tromplaan, wat ik natuurlijk kon waarderen. Helaas bleek deze laan iets moeilijker te vinden te zijn dan gedacht, waarna we ook het Hommesplein nog mochten aanschouwen. We zijn blijkbaar populair daar…

Na eindelijk aangekomen te zijn begonnen de partijen. Hier volgt een verslag per bord.

Ivo op bord 4 was als eerste klaar. Na een originele opening, waarin Ivo met zwart met een paard op g2 mocht slaan, bleek zijn tegenstander het niet helemaal goed te spelen, waarna Ivo eerst een stuk, wat pionnen en een toren won. Na lang doorspelen besloot zijn tegenstander toch maar op te geven. 1-0 voor Assen!

Op bord 2 speelde ikzelf, wat helaas niet zo goed ging als gehoopt. Ik zag veel dingen over het hoofd, wat uiteindelijk tot gevolg had dat ik mat moest gaan. 1-1 dus.

Helaas verloor debutant Henk op bord 8 ook, zal wel plankenkoorts geweest zijn. Zijn partij leek op die van Ivo, alleen zat Henk aan de verkeerde kant van het bord. Even leek het nog op eeuwig schaak, maar helaas. De volgende partijen gaan vast stukken beter. 1-2 achter.

Vervolgens was Sjoerd op bord 6 klaar. Na een mooie combinatie wist Sjoerd een volle toren te winnen in tijdnood van zijn tegenstander, waarna deze opgaf. 2-2, met veel kansen op winst.

Elmar op bord 3 was de volgende die een overwinning mocht bijschrijven. Na de opening kwam Elmar goed te staan, vervolgens ging het iets minder, maar in tijdnood van zijn tegenstander won ook hij materiaal. 3-2 voor.

De overige drie borden waren in tijdnood aangeland.

Op bord 1 hadden zowel Renze als zijn tegenstander minder dan 5 minuten over en hoefden dus niet meer te noteren, in een gewonnen stelling voor Renze. Na een stuk of 60 zetten te hebben gedaan ging zijn tegenstander door zijn tijd, waarna het enige moeite kostte om de wedstrijdleider ervan te overtuigen dat beide bij zet 35 opgehouden waren met noteren, maar dat er wel meer dan 40 zetten waren gedaan. Nu beide spelers weer bedenktijd hadden, bleek Renze met een paardvorkje gemakkelijk een toren te kunnen winnen. 4-2

Maarten op bord 5 kwam in een lastig eindspel terecht, met een toren paard en pion voor Maarten en een toren en 2 pionnen voor zijn tegenstander, en Maarten had nog rond de 2 minuten voor een paar zetten. Het feit dat er met analoge klokken werd gespeeld ipv digitale, maakte het nog moeilijker te zien hoeveel tijd er nog over was. Gelukkig haalde Maarten het makkelijk, en na goed spel van zichzelf, geholpen door foutjes van de tegenstander, leverde ook hier een overwinning op. 5-2 en de overwinning was binnen!

Alleen René op bord 7 was nog bezig. Na de hele partij een pion voor te hebben gestaan, leek zijn tegenstander hem weer terug te winnen. Gelukkig zag René een combinatie waarmee hij een stuk zou winnen, maar voerde hem helaas verkeerd uit(in ieder geval, naar mijn mening, maar ik had slechts 10 sec. gekeken, dus hoeft niet zo te zijn.), waarna een remise toreneindspel overbleef. Eindstand 5½ – 2½ voor Assen!

De uitslagen:

Van der Linde     1796 - Assen            1947 2½ - 5½