C-team verliest en wint in Amersfoort

Zaterdagochtend sloeg mijn wekker weer eens veels te vroeg af. De 5e en 6e ronde van de landelijke competitie voor C-teams stond op het programma. Voordat ik over ga op de wedstrijdverslagen had ik in de trein nog een leuke verrassing voor Jari. Jari heeft namelijk zijn examen gehaalt en is nu in het bezit van een stap 4 diploma!

Afijn, aangekomen in Amersfoort kregen we in de vijfde ronde een loodzware tegenstander, namelijk Nuvema talententeam D4. D4 is tweede geplaatst in de competitie en is gemiddeld ongeveer 200 ratingpunten sterker dan ons. Aan bord 4 ging het niet zo goed met Jari, hij blunderde al snel een stuk weg en kon er verder nooit meer aan te pas komen (0-1). Met Frank echter ging het stukken beter, in een bird opening met wit kreeg Frank al snel een mooie koningsaanval, ondanks een tegenkansen op de damevleugel kon hij vrij soepel het punt bijtekenen (1-1). Ivo verkeert dit toernooi met 4 uit 4 in topvorm, toch mocht het helaas deze ronde niet voor hem baten. In een schots probeerde Ivo een nieuwtje, maar zijn tegenstander was weinig onder de indruk en wist Ivo twee pionnen te ontfutselen waardoor een verloren eindspel overbleef (1-2). Gertjan had aan het derde bord een hele sterke tegenstander. Het schijnt namelijk dat Lars Vereggen Nederlands kampioen is in de D-categorie. In de opening kreeg Gertjan het vrij lastig en werd zijn structuur een beetje versplintert. Maar toen ik later weer de stelling bekeek had Gertjan tot mijn grote verbazing gevochten tot een remise eindspel. Gertjan was ervan overtuigd dat hij door moest gaan voor de overwinning waardoor hij zich helaas overspeelde en alsnog verloor (1-3).

Na deze nederlaag speelden we de zesde ronde tegen MSV VSM (een gezellige naam voor een schaakclub). Deze tegenstander was op papier duidelijk minder dan ons. Toch lieten ze ons wel vechten voor de overwinning. Ivo kon het eerste punt voor Assen maken, de tegenstander wist zich echt geen raad met Ivo’s benadering van het siciliaans. Daardoor kon Ivo zelfs een volle dame winnen (1-0). Voor Jari zat het echt niet mee deze dag, ook in deze partij gaf hij in een ietsje gedrukte stelling weer een vol stuk weg. Daarna was het eigenlijk weer bekeken (1-1). Frank was in vorm, in de scandinavische opening met zwart wist Frank snel een kwaliteit te winnen, zijn tegenstander ging erg taai de stelling dichthouden maar toch wist Frank erdoorheen te komen en daarmee de 2-1 te maken. Als laatste was Kenneth over aan het derde bord, Kenneth stond ietsje minder en hoefde alleen maar remise te maken. Toen zijn tegenstander zijn paard tegen een loper ruilde waren er alleen nog maar zware stukken over en kon Kenneth niks meer gebeuren (2,5-1,5).

Na deze schaakdag hielden we in de snackbar even een korte evaluatie. Ik vroeg iedereen naar de dag, de teamprestatie en de eigen prestatie. Hier de reacties:
Frank: “Het was koud vandaag, de teamprestatie was wel goed, ik zelf was uitblinkend.”
Gertjan: “Het was een redelijke dag, teamprestatie was wel redelijk en ik zelf was ook wel redelijk (*Kenneth kijkt boos omdat Gertjan verloren had*).”
Jari: “Het was een vervelende dag en Tinus moet niet zeuren over partijverslagen *loopt weg om zijn zoveelste hamburger te halen*.”
Kenneth: “Het was een leuke dag, de teamprestatie was ook wel goed en mijn eigen prestatie ook.”
Ivo had al zijn aandacht gefocused op een kipburger en een cola dus wou niet praten.

Al met al hebben we een prima dag gedraaid, D4 was ons eigenlijk een maatje te sterk en dat waren wij tegen MSV. We hebben als team nu 4 gewonnen en 2 verloren, een prestatie waar we trots op kunnen zijn. In december spelen we de zevende ronde tegen Winterbergen, een team dat gewaagd aan ons is. Als we de laatste twee rondes nog even kunnen vlammen zit er beslist een mooie eindklassering in!

Elmar Hommes