Bekerteam Assen 2 velt Roden

Geen reacties op Bekerteam Assen 2 velt Roden

De eerste bekerwedstrijd van Assen 2 stond gepland op maandag 9 november 2009, tegen het eerste bekerteam van Roden. Helaas begon deze wedstrijd voor ons met een tegenvaller: Jan Posthoorn wist helaas niet dat we moesten spelen, en de haastig opgetrommelde invaller Robert Dijks kon net niet op tijd de speelzaal bereiken; hij kwam iets meer dan een uur na aanvang binnen… Dus aan mijzelf op 1 (wit), Sybrand Houtsma op 3 (wit) en Gerard Voorintholt op 4 (zwart) de zware taak om met ons drieën 2,5 punt te scoren.

Daar leek het in eerste instantie niet op: rond 9 uur stond Sybrand al twee pionnen achter zonder serieuze compensatie, en Gerard was een kwaliteit kwijtgeraakt, maar had enige kansen tegen de witte koningsstelling. Ikzelf had een prettige stelling voor me met kansen op pionwinst, maar of het voldoende zou zijn tegen het kanon van Roden (rating 1969, tegen mijn eigen 1782), dat was natuurlijk nog maar zeer de vraag.

Om 10 uur zag het er al stukken beter uit: ik had inderdaad een pion gewonnen en plande een zware aanval op de zwarte koningsstelling, waar ik wel een pionnetje of twee in wilde steken. Sybrand had een pion teruggewonnen, maar keek nog steeds tegen een vrije a-pion aan. Misschien zou het remise te houden zijn… Gerard had nog steeds een kwal minder, maar zijn tegenkansen op de koningsvleugel begonnen inmiddels serieuze vormen aan te nemen. Zou het dan toch…?

Rond half 11 viel de eerste beslissing: Sybrand had inderdaad remise bereikt. Hij kon zijn toren offeren tegen de a-pion, waarmee hij een eindspel toren tegen pion afdwong. Dat hij dat wel kon houden, geloofde zijn tegenstander verder ook wel. Inmiddels had Gerard zijn kwaliteit weer terug en stond een half doosje pionnen voor, en bovendien had zijn tegenstander weinig tijd over. Ikzelf stond ook vrijwel gewonnen: toren op de zevende rij, vrijpion op f6, kansen om de tweede toren erbij te krijgen… Zeg maar gerust dat ik me hier vrij zeker van mijn zaak voelde.

Gerard kon rond 11 uur het volle punt noteren: zijn pluspionnen deden het werk. 1,5 – 1,5, en ikzelf stond glad gewonnen. Mijn tegenstander kon mat nog voorkomen, maar dat ging ten koste van een volle toren. Dat geloofde mijn tegenstander om half 12 verder ook wel.

2,5 – 1,5 winst, en dat met een man minder. Is dat ooit eerder gebeurd? Ik weet het niet, maar dit weet ik wel: dit smaakt naar meer!

Roden           1834 - Assen 2              1684 1½ - 2½
1. Ger Battjes   z 1969 - Martin van Velzen  w 1782 0  - 1
2. Lieuwe Boskma w 1852 - Robert Dijks       z 1530 1  - 0  Regl.
3. Tom Visser    z 1792 - Sybrand Houtsma    w 1741 ½  - ½
4. Dick Dalmolen w 1722 - Gerard Voorintholt z      0  - 1