Assen 1 nog altijd aan kop

Geen reacties op Assen 1 nog altijd aan kop

Verslag: Pieter

Donderdag 19 november stond de 3e wedstrijd van Assen 1 op het programma, uit tegen Oostermoer in Zuidlaren, een Drentse derby dus. Helaas begon de dag slecht, Henk Kuperus lag met griep op bed en besloot dat het beter was als hij niet meespeelde, Martin van Velzen was zijn vervanger. De wedstrijd verliep als volgt:

19.00 uur, vertrek bij de Steiger
Gelukkig waren alle acht spelers op tijd aanwezig, we konden dus op tijd vertrekken. In de auto werd nog even de opstelling besproken, maar voor we het wisten waren we bij Zuidlaren

19. 20, aankomst bij het Zernike College
We waren ruim op tijd voor de wedstrijd, slechts 1 tegenstander was present op het Zernike College, de school die laatst in het nieuws was vanwege het verbod op energiedrankjes. Helaas moesten wij nog even onze energie sparen totdat de wedstrijd begon.

19.45, de opstellingen
Er werd gespeeld in de volgende opstelling:

Oostermoer          - Assen
1. Carel Steevensz     - Renze Rietveld
2. Jasper Snijders     - Ivo Maris
3. Hans de Graaf       - Maarten Dijkstra
4. Thale Hadderingh    - Pieter Tromp
5. Johan Meirink       - Elmar Hommes
6. Heinse van Houten   - Sjoerd Homminga
7. Robert van Straten  - René den Dekker
8. Nico van Huizen     - Martin van Velzen

21.00, collectieve offday?
Helaas zag het er na een uur spelen niet zo rooskleurig uit. Renze op 1 stond waarschijnlijk iets beter, maar op 2 stond Ivo een paar pionnen achter na de opening. Op 3 speelde Maarten een degelijke partij en bereikte licht voordeel na een uur spelen. Ikzelf op 4 stond niet heel goed, maar ik hoopte dat het nog te keepen zou zijn. Ook Elmar op 5 stond er niet echt goed voor, net als Sjoerd op 6. Gelukkig werd dit nog enigszins gecompenseerd door René op 7, die behoorlijk beter stond na de opening. Helaas had ook Martin op 8 in de opening een paar pionnen weggegeven, maar leek misschien kansen op compensatie te hebben. Geschatte uitslag: 5-3 voor Oostermoer

22.00, de wolken klaren op
Gelukkig leken een uurtje later een paar borden hun slechte stelling verbeterd te hebben. Ivo en Martin kregen beide veel compensatie voor hun ‘geofferde’ pionnen, bovendien zat Ivo’s tegenstander ook nog eens in tijdnood. Ikzelf had een pion gewonnen nadat mijn tegenstander een paar keer de beste zet niet wist te vinden. Helaas stonden Elmar en Sjoerd nog steeds niet goed, maar het werd langzaam duidelijk dat Maarten en René gingen winnen. Renze stond waarschijnlijk nog iets beter. Geschatte uitslag: 5-3 voor Assen

23.00, de spanning stijgt
De meeste partijen waren inmiddels afgelopen. Ivo had in tijdnood van zijn tegenstander veel materiaal gewonnen, en Maarten en René hadden beiden hun voordeel verzilverd. Helaas moest ik genoegen nemen met remise na zetherhaling, en ook Martin nam remise aan na goed verdedigen van zijn tegenstander. Van Elmar en Sjoerd werd het steeds duidelijker dat het niet zo goed zou aflopen, en ook Renze had zijn optisch voordeel weggegeven en moest vechten voor remise. Tussenstand 4-1 voor Assen , geschatte uitslag 4-4.

23.30, het einde nadert
Elmar en Sjoerd hadden inderdaad verloren, zodat alles van Renze afhing, die in een dame-eindspel een zwarte pion op d2 van promotie af moest houden. Beide spelers raakten steeds heviger in tijdnood, de 40 zetten werden gehaald, en er kon weer nagedacht worden. Renzes tegenstander kwam met een poging tot winst op de proppen, maar Renze leek eeuwig schaak te houden. Helaas miste hij in dit moeilijke eindspel een weg naar remise, en stond zijn tegenstander gewonnen, maar die bood met nog 3 minuten op de klok ineens, tot ieders verbijstering, remise aan, omdat hij de winst niet zag. Renze wist niet hoe snel hij dit aan moest nemen, en de 4½-3½ overwinning kon onverwachts toch nog mee naar Assen.

Renzes eindstelling, zwart aan zet:

Uitslagen:

Oostermoer         1807 - Assen             1950 3½ - 4½