Super eindprint onvoldoende voor podium bij snelschaken

door Sjoerd Homminga

Vol ambitie vertrokken zondagochtend 6 december 3 auto’s naar Den Bosch om deel te nemen aan het NK snelschaken voor teams. Met een delegatie van twee teams was Assen goed vertegenwoordigd. Unitas uit Groningen had ook de moeite genomen om af te reizen naar het zuiden, maar daarmee was de koek ook op voor de noordelijke provincies.

Assen 1 had op papier het tweede sterkste team in de B-groep, die bestemd was voor spelers uit de onderbond.

Dat snelschaken een iets andere discipline is dan het reguliere schaak was in de eerste ronde goed te merken. Assen 1 speelde 2-2 tegen een zwakkere tegenstander en Assen 2 verloor nipt met 2 ½ – 1 ½ van een sterk team. In de ochtend bleek al snel: wie de minste punten morst gaat winnen. Opvallend vaak verscheen een 2-2 score op het uitslagenbord. Assen 1 ervoer dit als een nederlaag en Assen 2 verwelkomde een dergelijke uitslag als een overwinning. Uiteindelijk werd Assen 1 vierde en Assen 2 eindigde onder in de middenmoot.

Assen 2 beschikte over drie spelers die elk nauwkeurig de uitslagen bijhielden, waardoor te melden is dat zij driemaal wonnen, driemaal gelijk speelden en zeven keer het onderspit moesten delven. De persoonlijke scores waren Sjoerd Homminga 2 uit 9, Martin van Velzen 6 uit 10, Sybrand Houtsma 5,5 uit 11, Rieks Taal 6,5 uit 9 en Gertjan Haan 3 uit 9.

Teamleider Maarten Bosma van Assen 1 was ook niet voor niets meegekomen. Hoogstpersoonlijk zorgde hij voor een kwartier extra uitloop op het rondeschema, omdat een correctie op de stand nodig bleek. De computer beloonde een 3-1 overwinning met slechts 1 matchpunt voor ons eerste team. Dit was voor Maarten reden om aan de bel te trekken.

Omdat Maarten elders in Den Bosch nog enige zielenzorg voor zijn rekening moest nemen, moeten we het doen met de volgende statistieken voor Assen 1: voornamelijk overwinningen, enkele gelijkspelen en een paar verloren wedstrijden. De persoonlijke scores maakten weinig verschil: Renze Rietveld ruim meer dan 50%, Ivo Maris ruim meer dan 50%, Pieter Tromp ruim meer dan 50%, Maarten Dijkstra ruim meer dan 50% en Elmar Hommes ruim meer dan 50%.

Belangrijkste leerpunt van de dag: hoe eet ik een mega kebab. Midden op het stationsplein van Den Bosch viel dat niet mee zonder te morsen. Uiteindelijk lukte dat boven wonder en konden we voldaan de terugreis aanvaarden.

Hopelijk verschijnen binnenkort de uitslagen op http://portaal.calder.nl/nk/.