Assen 1 en het engeltje op het schaakbord

In wederom een spannende wedstrijd tegen SISSA 1, die vorig jaar nog 2e klasse KNSB speelde, maar nu twee klassen gedegradeerd is, leek het er lang op alsof Assen zou verliezen, maar in blessuretijd werd alles nog rechtgetrokken met een 4½- 3½ overwinning. Over geluk hadden we wederom niet te klagen, en een gedeelde 1e plaats is tot nu toe onze beloning.

De opstellingen:

Assen            1954 - SISSA             1946
1. Elmar Hommes     1911 - Theo Bakker       2105
2. Pieter Tromp     1982 - Jaap Bosma        2000
3. Renze Rietveld   2225 - Eric Jan Walinga  2011
4. Ivo Maris        2015 - Edim Salihbegovic 2005
5. Maarten Dijkstra 1950 - Maarten Hemmes    1860
6. Sjoerd Homminga  1884 - Wouter Welling    1942
7. René den Dekker  1849 - Marcel Pouw       1796
8. Henk Kuperus     1818 - Edwin in 't Veld  1846

Op rating leek het een spannende wedstrijd te gaan worden, met alleen grote verschillen op bord 1 en 3. Beide teams lijken mij ook zeker KNSB-waardig, maar helaas promoveert er dit jaar waarschijnlijk slechts 1 team. SISSA had al eerder verloren tegen Het Kasteel, en zou dus moeten winnen om kans op promotie te houden, en wij moesten winnen om de eerste plaats vast te houden.

Op bord 7 was René als eerste klaar. Na de opening had hij een geïsoleerde dubbelpion op de c-lijn, die gecompenseerd werd door een loperpaar. René leek op een gegeven moment een slechte stelling te hebben en stond misschien wel verloren, maar zijn tegenstander liet een toren instaan, en met mazzeltje nummer 1 werd de 1-0 voor Assen gescoord!

De tweede die klaar was, was Sjoerd op bord 6, die in een gelijke stelling remise aanbood, wat door zijn tegenstander werd aangenomen, in een partij die volgens mij altijd in evenwicht is gebleven. Tussenstand 1½-½.

Vervolgens bleef er bij mijzelf op bord 2 een vrijwel gelijke stelling over, nadat ik weer eens een pion had weggegeven en die had teruggewonnen. Mijn tegenstander leek beter te staan (Fritz 7 geeft -0.8), maar na een onnauwkeurigheid stond het totaal gelijk. 2-1 voor Assen

Helaas bleek Elmar op bord 1 net niet genoeg schwindelkansen om de partij te redden, na een redelijk saaie opening van zijn tegenstander. Na stukverlies probeerde Elmar nog een tijdje door te spelen, maar hij bleef helaas een stuk achterstaan. Tussenstand 2-2

Op bord 3 won Renze met een fraaie combinatie, die ik helaas gemist heb. Na volgens hemzelf onnauwkeurig spel bleef er een optisch gelijke stand over, waarna er een mooi trucje in bleek te zitten, waarna zijn tegenstander gelijk opgaf. 3-2 voor Assen

Er waren nog 3 borden bezig. Op bord 4 had Ivo een originele openingsvariant gekozen, wat in eerste instantie niet zo goed leek uit te pakken, maar hij kwam uiteindelijk in een toreneindspel met een pion meer terecht. Maarten op bord 5 had lichtelijk materiaalachterstand na in de opening iets gemist te hebben, maar hij had zeker nog kansen, terwijl hij een toren en een stuk achterstond. Bovendien zat zijn tegenstander in tijdnood. Tenslotte stond Henk op bord 8 iets slechter, nadat hij druk leek te hebben op de stelling van zijn tegenstander, en Henk had ook lichtelijk last van tijdnood. Hier dacht ik dat we blijk mochten zijn als we de 4-4 binnenhaalden, maar toen begonnen alle stellingen ineens om te slaan. Ivo offerde zijn pion voorsprong voor een vrije h-pion, waarna een remiseachtig toreneindspel overbleef. Vanwege de stand op de andere borden moest Ivo tegen beter weten in nog doorspelen. Maarten won ineens al zijn materiaal terug op 1 pion na, en had een eindspel over van dame en toren met een zooi pionnen op het bord. Henk daarentegen stond er iets minder rooskleurig voor, zijn tegenstander had in een toreneindspel zijn zwarte pionnen op e3 en c3 gebracht, zijn koning op d3, en zijn toren op d4. Henks enige kans was om zijn toren te offeren voor de twee pionnen, wat inderdaad lukte, en Henk leek opeens de beste kansen te hebben. Daarom mocht Ivo remise aanbieden, wat zijn tegenstander onmiddellijk aannam. Tussenstand 3½-2½.

Ook Henk moest in remise berusten, na een eindspel van pion tegen toren keurig remise te hebben gehouden, dus alles hing van Maarten af. Na zover achter te hebben gestaan, en op miraculeuze wijze alles terug te hebben gewonnen, bleek de stelling gemakkelijk remise te houden, door de actieve opstelling van Maartens stukken.

Eindstand 4½-3½ voor Assen, waarmee we erg goed zijn weggekomen. Hopelijk analyseren Renze en Maarten hun partijen voor het clubblad.

De uitslagen:

Assen            1954 - SISSA             1946 4½ - 3½
1. Elmar Hommes     1911 - Theo Bakker       2105 0  - 1
2. Pieter Tromp     1982 - Jaap Bosma        2000 ½  - ½
3. Renze Rietveld   2225 - Eric Jan Walinga  2011 1  - 0
4. Ivo Maris        2015 - Edim Salihbegovic 2005 ½  - ½
5. Maarten Dijkstra 1950 - Maarten Hemmes    1860 ½  - ½
6. Sjoerd Homminga  1884 - Wouter Welling    1942 ½  - ½
7. René den Dekker  1849 - Marcel Pouw       1796 1  - 0
8. Henk Kuperus     1818 - Edwin in 't Veld  1846 ½  - ½

Pieter Tromp

Naschrift partij Eric Jan Walinga – Renze Rietveld

De combinatie van Renze verdient publicatie. In de volgende stand speelde Renze 1. … h6

(De hele partij Walinga-Rietveld, met het commentaar van Erik Hoeksema (DvhN 02-01-2010), is hier na te spelen.)