Van der Linde 2 – Assen 4

Geen reacties op Van der Linde 2 – Assen 4

Voor de 3e keer dit seizoen mochten we op pad en deze keer was van der Linde de tegenstander. Door allerlei school-, zwem en andere perikelen hadden we te maken met met 3 afmeldingen. Aangezien het 5e ook moest spelen gaf het nogal wat stress om het team compleet te krijgen. Toen we vrijdagavond na veel telefoontjes alsnog met 6 personen konden aantreden voelden de voortekenen al goed.

De avond begon voortvarend;
Aan bord 4 speelde ik met zwart een dubieuze variant van het Siciliaans. Ik kende de variant tot een zet of 12 en deze keer duurde het precies 12 zetten en toen gaf mijn tegenstander op. Het was wel eigenaardig om een volledige variant op het bord te krijgen die ik thuis al vaak op internet gespeeld heb. 0 – 1 voor Assen.

Aan bord 1 liet Maarten er ook geen gras over groeien. Met wit kreeg hij Siciliaans op het bord en hij wist in het vroege middenspel een stuk te winnen. Zijn tegenstander speelde echter door alsof er niks aan de hand was en toen dat stuk voordeel veranderde in een volle toren voordeel en Maarten vervolgens nog wat pionnen cadeau kreeg was het snel bekeken 0 – 2 voor Assen

Vlak na Maarten was Daniël klaar. Hij dacht bij een afwikkeling een stuk te kunnen winnen maar zag daarbij een tussenschaakje over het hoofd. Zijn tegenstander kreeg vervolgens zoveel spel dat hij niet lang daarna mat ging.

1 – 2 voor Assen.

Gertjan had aangegeven graag met wit te willen spelen dus nam hij plaats aan bord 3. In het eindspel dat op het bord kwam stond Gertjan positioneel goed met een sterke loper tegen een slecht paard en beiden een toren. Gertjan was er van overtuigd dat hij ging winnen maar daar was ik niet zo zeker van. Hij speelde het echter zeer uitgekookt waardoor zijn tegenstander geen enkel spel kon ontwikkelen. Toen Gertjan nog een pionnetje kon meepikken gaf zijn tegenstander op. 1 – 3.

Aan bord 5 speelde Gerbert een puike partij. Hij ging met 2 pionnen achterstand het eindspel in maar wist dit door goed spel om te buigen. Zijn tegenstander werd gedwongen een stuk te geven voor een gebonden vrijpion waardoor het leek alsof hij alsnog ging winnen. Echter een kleine onachtzaamheid werd hem fataal en dit koste hem een stuk. Toen hij echter door kreeg dat wij al 3 bordpunten hadden bood hij zijn tegenstander remise aan en stak zijn hand uit. Zijn tegenstander dacht dat Gerbert opgaf en aanvaarde de uitgestoken hand van Gerbert en gaf 1 – 0 door aan de wedstrijdleiding. Gerbert was in de veronderstelling dat het remise was en wij leefden enige tijd in de waan dat de buit al binnen was. Toen het misverstand duidelijk werd namen Gerbert en zijn tegenstander maar weer plaats achter het bord om de partij verder uit te spelen. Niet lang daarna moest Gerbert alsnog capituleren. 2 – 3 nog steeds voor Assen.

Aan bord 2 speelde Jacob een Koningsindische partij. Hij kreeg veel spel op de koningsvleugel hetgeen hem deed besluiten zijn witte loper maar eens te offeren tegen de H pion van zijn tegenstander. Aangezien zijn tegenstander wel nattigheid voelde liet hij de loper gewoon staan en probeerde er een verdediger bij te krijgen. Toen Jacob gedwongen werd zijn loper terug te halen kreeg zijn tegenstander meer spel. Na kansen over en weer werd het tenslotte remise.

2,5 – 3,5 de winst was binnen.

De volgende wedstrijd is thuis tegen de nog ongeslagen koploper, hopelijk kunnen we dan goede zaken doen.

Jan Kuperus

Van der Linde 2  1523 - Assen 4          1557 2½ - 3½