Assen 2 bijna veilig na winst op Middelstum

De wedstrijd Middelstum – Assen 2 zou oorspronkelijk op 2 februari plaatsvinden, maar door het slechte weer kon het toen niet doorgaan. Op 16 februari was het wel mogelijk, en dus reisden vijf basisspelers en drie invallers af naar Middelstum. Er werd gespeeld in de herberg “In de Valk”, in een klein maar fijn speellokaal met ouderwets krakende vloer. Het werd een zinderende wedstrijd, die pas vlak voor 12 uur beslist werd, en dus geef ik de partijen in (ongeveer) chronologische volgorde.

Gerry Wubs – Ben van Os
Ben werd eindelijk beloond voor een gewaagde opzet. Sterker nog: na 14 zetjes konden de stukken alweer terug in de doos. Hier is de hele partij:

Maarten Hoolsema – Ti de Jong
De teamleider gaf als tweede het goede voorbeeld. Maarten mocht zijn favoriete systeem in stelling brengen tegen een Koningsindische opstelling, mocht de h-lijn openen, daarna een kwaliteit winnen en op techniek de partij beslissen.

Cor van der Werff – Jan Mark Hof; Nico Ringenaldus – Herman van den Bogaard; Bert Koster – Tinus Spriensma
Deze drie partijen waren binnen ongeveer een kwartier van elkaar beslist. Cor leek gerieflijk te staan, maar ineens viel een zwart paard op d3 binnen. Dat bleek uiteindelijk slechts een reus op lemen voeten, en toen de zwartspeler een wanhoopsaanval lanceerde werd hij zelf matgezet. Nico zag een veelbelovende stelling uit zijn handen glippen nadat hij verzuimd had om naar een zo goed als winnend toreneindspel af te wikkelen, en toen de zwartspeler een pluspion kreeg in een pionneneindspel streek Nico de vlag. Tinus wist ergens een kwaliteit te veroveren, maar moest toezien hoe de witte lopers steeds sterker werden. Dat leverde de witspeler uiteindelijk genoeg hout op om de partij alsnog te winnen.

Jan Bol – Gerard Voorintholt
Gerard wist in de opening een pion te veroveren, maar werd in ruil daarvoor opgezadeld met een behoorlijk opgevouwen stelling. Vooral de positie van de zwarte dame deed daarin pijn aan de ogen, en de witspeler wist dat maximaal uit te buiten en de stand in de wedstrijd weer gelijk te trekken: 3 – 3, met nog twee partijen te gaan.

Frits Brandsma – Rieks Taal; Martin van Velzen – Harry Wubs
Aan Rieks en mij dus de taak om 1,5 bordpunt binnen te slepen. Rieks profiteerde van een iets te agressieve zet van de witspeler en kon daardoor een pion winnen, maar het dubbeltoreneindspel was nog moeilijk genoeg. Toen er echter een torenpaar afging en er nog een witte pion in het doosje verdween, was de rest een kwestie van techniek. Rieks maakte het nog even spannend door een onreglementaire zet te doen, maar uiteindelijk wist hij zijn a-pion naar het promotieveld te loodsen. Ikzelf mocht toen voor het laatste halfje spelen. Voor het eerst in jaren speelde ik weer eens een echt Flankspel: lopers naar b2 en g2, snel ontwikkelen en terugslaan in het centrum. Uiteindelijk mocht ik met een klein trucje een pion winnen, maar het paardeindspel was in tijdnood erg lastig, vooral vanwege de ongelukkige positie van mijn eigen paard. Na de tijdcontrole leek ik zelfs slecht te staan, maar ik wist een redding te vinden, die me zelfs opnieuw winstkansen bezorgde. Gelukkig hoefde ik door de winst van Rieks niet meer te winnen en kon ik in wederzijdse tijdnood zetherhaling afdwingen. Dat was dus het winnende halfje!

Dat was nog eens spannend: pas om 10 voor 12 was de laatste partij afgelopen! We zijn nu zo goed als veilig, en we krijgen nog drie ploegen die we moeten kunnen hebben. Te beginnen op 5 maart: thuis tegen Bedum.

Middelstum             1699 - Assen 2            1672 3½ - 4½
1. Harry Wubs             1861 - Martin van Velzen  1905 ½  - ½
2. Frits Brandsma         1729 - Rieks Taal         1632 0  - 1
3. Jan Mark Hof           1718 - Cor van der Werff  1700 0  - 1
4. Jan Bol                1704 - Gerard Voorintholt      1  - 0
5. Ti de Jong             1687 - Maarten Hoolsema   1666 0  - 1
6. Gerry Wubs             1599 - Ben van Os         1682 0  - 1
7. Herman van den Bogaard 1711 - Nico Ringenaldus        1  - 0
8. Bert Koster            1580 - Tinus Spriensma    1448 1  - 0

P.S. Maarten Bosma is vrijwel de hele wedstrijd aanwezig geweest als supporter. Dit staaltje club-betrokkenheid verdient een groot compliment!

Nog even over de partij van Cor. Op de website van Middelstum lees ik dat mijn stellingsoordeel op zijn zachtst gezegd ietwat gekleurd is, en dat met name de term “wanhoopsaanval” niet terecht is. Oké, dan maar een iets objectievere beoordeling: er zat in ieder geval een rafeltje aan de zwarte aanval, en dat rafeltje heette “mat achter de paaltjes”.