Assen verplettert Sissa in kwartfinale NOSBO beker

door Sjoerd Homminga

Onze tegenstander in de NOSBO-beker moest traditiegetrouw organisatorisch alles uit de kast halen om de wedstrijd te kunnen spelen. De afwijkende speellocatie werd keurig ruim een week voor aanvang aangekondigd op hun eigen website. Daags van tevoren werd dit vervolgens nog even kortgesloten met hun gastheren in Haren en werd ook de tegenstander daarna keurig ingelicht. De samenstelling van het team was ook geen sinecure. Door wintersportvakanties, werk en cursussen kon niet de optimale samenstelling op de been gebracht worden. Met kunst en vliegwerk werd tenslotte één van de spelers ruim twintig minuten na aanvang achter zijn bord geposteerd.
Omdat op ons nivo alles mogelijk is moesten wij wel op onze hoede zijn.

Op het vierde bord speelde Elmar Hommes tegen Maarten Roorda. Elmar speelde per ongeluk te snel Le2 en bracht daarmee zijn opponent in verwarring. Die reageerde niet adequaat, waarna Elmar in de diagramstelling met wit het dodelijke 10. Pxf7 mocht spelen.

Pieter Tromp speelde met zwart de Rubinstein variant van het Siciliaans. Kort geleden had hij die nog op het bord gehad tegen Elmar. Voor tegenstander Jaap Bosma bleek de materie iets minder bekend, zodat hij veel tijd moest investeren. Na de opening had Jaap één uur en tien minuten op de klok, terwijl Pieter ontspannen rondliep en precies één uur minder bedenktijd nodig had. De complicaties leverde Pieter in onderstaande stelling materiaal op.

Ivo Maris en Edim Salihbegovic leverden een boeiend schouwspel af. In een gesloten Siciliaan was materiaal was niet zo belangrijk. In tegenstelling tot wat we van Ivo gewend zijn deden alle zijn stukken mee. Daarnaast zetten beide partijen in op de aanval.

Marcel Pouw heeft lering getrokken uit zijn haastige spel tegen René den Dekker twee maanden geleden. Tegen Renze Rietveld speelde hij geconcentreerd en zette hij zijn partij gedegen op. Dit leverde hem een prima stelling op. Renze offerde een pion, maar kon niet doorbreken. Wel kreeg Renze een mooi paard tegen een slechte loper.

SISSA             1876 - Assen          2050 0-4
1. Marcel Pouw       1857 - Renze Rietveld 2229 0-1
2. Edim Salihbegovic 1972 - Ivo Maris      2040 0-1
3. Jaap Bosma        1984 - Pieter Tromp   1987 0-1
4. Maarten Roorda    1692 - Elmar Hommes   1943 0-1

Alle vier de winstpartijen zijn het naspelen meer dan waard.