Assen 2 handhaaft zich in de eerste klasse

Assen 2 mocht op 5 maart aantreden tegen Bedum, dat met slechts 1 matchpunt in grote degradatienood is. Dat is niet zo vreemd, aangezien hun sterkste speler (Jan Westerhof, 2100+) dit seizoen niet speelt en hun nummer twee (Marcel Kuipers, 1900+) slechts af en toe meedoet. Dat bood ons dus goede kansen om ons definitief veilig te spelen. Zo ging het op de borden:

1. Luuk Hofstra – Martin van Velzen
    Ik dacht een gunstige Koningsindiër op het bord te krijgen, maar speelde te snel h6-h5. Die pion moest ik meteen doorschuiven naar h4, waarmee mijn pionnenstorm geen kans meer had, en de witspeler de vrije hand kreeg op de damevleugel. Ook het spelen op trucjes bracht geen succes, en met een mooi tijdelijk torenoffer werd afgewikkeld naar een gewonnen dame-eindspel, dat ik me niet meer liet bewijzen, omdat wit vrijwel onmiddellijk een dame rijker zou worden.
  2. Sybrand Houtsma – Gerard Bakker
    Sybrand speelde een soort versnelde Winawer-variant van het Frans, en kwam twee pionnen voor (de g- en h-pion die zwart vaak offert in de Winawer). Helaas was zijn enige ontwikkelde stuk de koning, terwijl zwart volledig ontwikkeld was. Na vele verwikkelingen bleef er een gelijkstaand eindspel over, dat remise werd gegeven toen de uitslag geen verschil meer zou maken.
  3. Theo Smit – Cor van der Werff
    Cor had zijn dag helaas niet en verloor in iets meer dan een half uur. De witspeler maakte het wel mooi af met een dubbel stukoffer, dat moet wel even gezegd.
  4. Gerard Voorintholt – Sjaak Schuit
    Gerard wist zijn tegenstander op te zadelen met een zwakke geïsoleerde d-pion, die hij uiteindelijk wist te veroveren. Vervolgens zette de zwartspeler pardoes zijn toren in een paardvorkje en kwam Gerard makkelijk aan zijn punt, dat hij waarschijnlijk toch wel had kunnen noteren, maar dit ging wel wat sneller.
  5. Bert Valkema – Maarten Hoolsema
    Teamleider Maarten kreeg te maken met een tegenstander die blijkbaar dacht hem wel even mat te kunnen zetten. Het zwarte paard op g6 was echter een rots in de branding, en Maarten pikte in koelen bloede een pion op de damevleugel mee. Toen hij alle gevaren had bezworen zette hij zijn pionnen in beweging en mocht niet veel later het volle punt bijschrijven.
  6. Ben van Os – A.M. Van Leusen
    Ben won net als tegen Middelstum binnen 20 zetten en lijkt de vorm weer helemaal te pakken te hebben. Ditmaal mocht hij in een Koningsgambietje op zet 8 of 9 het schijnoffer Lxf7+ uitvoeren, wat hem een pion en een gecentraliseerde zwarte koning opleverde. Met de f-lijn ook nog open kon dat natuurlijk niet lang goed gaan voor de zwartspeler.
  7. Frits Moorlag – Jan Boer
    Invaller Jan B. pakte een cruciaal punt, terwijl hij had moeten verliezen, want volgens de berichten had de witspeler mat in 3 kunnen geven. Gelukkig voerde hij de winstcombinatie volkomen verkeerd uit, waardoor Jan niet mat ging, maar in plaats daarvan een toren voorkwam. De rest bespaarde wit zich maar.
  8. Nico Ringenaldus – H. Barkema
    Nico kwam in zijn tweede invalbeurt geen moment in de problemen en mocht een terecht halfje bijschrijven. Meer kan ik er niet over zeggen.

Eindresultaat: 5 – 3 gewonnen. Niet zonder fortuin, maar ook dat hoort erbij. Nog twee wedstrijden te gaan, te beginnen met de uitwedstrijd op 26 maart tegen SISSA 2. Daar kan ik mooi spieken bij de wedstrijd SISSA – Unitas 4, die wel eens heel interessant zou kunnen worden voor Assen 1!

Assen 2            1706 - Bedum           1618 5 - 3
1. Martin van Velzen  1905 - Luuk Hofstra    1846 0 - 1