NOSBO-beker: Assen door het oog van de naald naar finale

Verslag: Pieter

Nadat we een paar weken terug in de competitie van Unitas 4 hadden gewonnen, mochten wij dit keer proberen om dit in de beker te herhalen. Inmiddels was de beker al bij de halve finale aangeland, dus bij winst stonden we in de finale, die in dat geval in Assen zou worden gespeeld. Het werd een spannende wedstrijd, die pas in de laatste 5 minuten werd beslist.

Opstellingen:

Unitas 4              - Assen
1. Taco van de Poel   z  - Renze Rietveld   w
2. Jan Tjadens        w  - Ivo Maris        z
3. Mario van der Raad z  - Pieter Tromp     w
4. Kawar Yakinsyah    w  - Maarten Dijkstra z

Op bord 1 probeerde Renze een wat andere opening dan gebruikelijk, hij offerde een pion, maar daarvoor kreeg hij een aanval tegen de zwarte koning, die niet meer kon rokeren. Het enige nadeel was dat dit nog al wat tijd op de klok kostte, waardoor er later niet zoveel meer over zou zijn.
Ivo op bord 2 was jarig en besloot dit te vieren door in de opening met zwart snel het loperpaar te veroveren en met tegengestelde rokades een dreigende aanval op te zetten. Het leek niet gemakkelijk voor wit om alles te verdedigen.
Op bord 3 speelde ikzelf de altijd spannende Franse ruilvariant, maar na een stel onnauwkeurigheden van mijn kant stond ik onder lichte druk, maar de damevleugel van mijn tegenstander was lichtjes verzwakt.
Maarten op bord 4 stond ook wat passiever, alhoewel dit ook schijn kan zijn geweest. Verder was er daar nog niet al te veel aan de hand. Het leek dus een spannende wedstrijd te gaan worden.

Na zo’n 3 uur spelen werd alles wat duidelijker. Renze stond inmiddels beter, maar had behoorlijke tijdnood en een pionnetje minder. Ivo’s aanval sloeg niet door, waardoor ook hij een pionnetje achterkwam in een ongelijk loper-toreneindspel. Ik had inmiddels een pion gewonnen, maar miste een zetje in de aanval van mijn tegenstander, waardoor ik een eindspel van dame + 3 vrijpionnen tegen 2 torens en vrijpion moest proberen te verdedigen, met ook nog ongelijke lopers aan beide kanten. Maartens stelling was totaal veranderd. Hij had een geïsoleerde vrijpion die voor nogal wat gevaar zorgde, en met een mooi trucje won hij een dame tegen toren en loper en leek dus te gaan winnen.

Uiteindelijk viel na 3½ uur de eerste beslissing. Mijn eindspel was niet te houden, en na wat lang doorspelen besloot ik toch maar op te geven, met een 1-0 achterstand als gevolg. Pas hier kreeg ik door hoe erg Renze in tijdnood zat, met minder dan een minuut tegenover 20 voor zijn tegenstander. Gelukkig wist Maarten niet lang daarna een toren te winnen, waarna de stand weer gelijk was en alles afhing van Ivo en Renze.

In de laatste 10 minuten gebeurde er van alles. Zowel Ivo als zijn tegenstander zaten in tijdnood, maar Ivo stond nog steeds een pionnetje achter. Gelukkig promoveerde zijn tegenstander verkeerd, waardoor Ivo de pas verkregen dame met een röntgenschaakje kon winnen, en ineens een stuk tegen pion voorstond. Helaas stond die pion op a7, en was er verder alleen nog een toren over voor beide kanten. In vliegende tijdnood vlogen zowel de pion als de loper van het bord, waardoor er een remisestelling overbleef. 1½ -1½ dus, met nog 1 partij te gaan. De tegenstander van Renze kwam inmiddels ook in tijdnood, hij had nog slechts 3 minuten over, tegenover Renzes halve minuut. Renze viel een stuk aan, waarop zijn tegenstander na een misrekening er twee weggaf, zodat uiteindelijk ook Renze won op bizarre wijze. Stelling (ongeveer)

Uitslagen:

Unitas 4              - Assen               1½ - 2½