Assen 2 eindigt als vijfde

Geen reacties op Assen 2 eindigt als vijfde

Voor Assen 2 stond niets meer op het spel: geen promotie, maar ook geen degradatie. De slotwedstrijd tegen Groningen 6, een gezamenlijke ronde in de GDSW-kantine, ging dus om des keizers baard, maar uiteraard wilden we wel nog even winnen. Ik heb in de kritieke fase helaas niet veel kunnen volgen, dus een kort verslag.

Teamcaptain Maarten H. (bord 6, wit) bracht de 1 – 0 op het scorebord, maar had daar enig geluk voor nodig. Tegenstander Renout Swarts pakte een pion op de damevleugel mee, maar verzuimde op het juiste moment de dames te ruilen. Een paar zetten later ging ineens de zwarte dame in de doos, maar de witte bleef op het bord.

Jacob (bord 7, zwart) speelde vervolgens een solide remise tegen Paul Zilverberg. Niets van te zeggen verder.

Gertjan (bord 5, zwart) verdubbelde onze voorsprong. In een Versnelde Draak maakte tegenstander Bert ter Bogt een bekende openingsfout die hem een pion kostte. Hij probeerde het te compenseren door een aanval op de koningsvleugel, maar Gertjan counterde uitstekend en haalde het volle punt binnen.

Helaas verloor Nico (bord 8, wit) kort daarna, nadat hij een stuk achter was gekomen tegen Jan Willem Tamminga. Jammer.

Gerard (bord 4, wit) mocht de marge weer op 2 brengen. Tegenstander Wim Krijnen bezorgde zichzelf een zwakke pion op c6, die uiteindelijk inderdaad de doos in ging. De rest heb ik niet gezien, maar dat Gerard het niet meer weggaf hoeft niemand te verbazen.

Cor (bord 3, zwart) had ook geluk: hij leek prachtig te staan met zware druk op de vijandelijke koningsstelling, wat hem een pion opleverde, maar ineens wist tegenstander Oswaldo Sield een tegenaanval te lanceren. Gelukkig had die daarvoor nogal wat tijd nodig, waardoor hij de winst miste en Cor alsnog een halfje kon noteren.

Ikzelf (bord 1, zwart) kon dus opnieuw bij 4 – 2 voor het winnende halfje tekenen, maar faalde jammerlijk. Mijn tegenstander Andreas Tasma had zeeën van tijd nodig in de opening, maar het ingewikkeld houden van de stelling bracht me niets; ineens kwam de koningsvleugel open en moest ik nauwkeurig spelen, waardoor mijn extra uur als sneeuw voor de zon verdween. Toch kreeg ik ineens een enorme kans op winst:

Het was dus aan Sybrand (bord 2, wit) om het tweede matchpunt binnen te slepen, maar op het moment dat ik opgaf, stond tegenstander Tim Loos te pronken met een pluspion en initiatief. Gelukkig raakte ook die in wederzijdse tijdnood het spoor bijster, waardoor Sybrand kon afwikkelen naar ongelijke lopers met nog steeds die minuspion, maar ook zonder verliesgevaar.

Eindresultaat: 4,5 – 3,5 gewonnen, en omdat DAC van Ten Boer verloor zijn we vijfde geworden. Dat heeft Assen 2 lange tijd niet gepresteerd in de eerste klasse. Volgend jaar voor het kampioenschap?

Assen 2            1671 - Groningen 6         1587 4½ - 3½
1. Martin van Velzen  1905 - Andreas Tasma       1807 0  - 1
2. Sybrand Houtsma    1690 - Tim Loos            1663 ½  - ½
3. Cor van der Werff  1700 - Oswaldo Sield       1580 ½  - ½
4. Gerard Voorintholt      - Wim Krijnen         1553 1  - 0
5. Gertjan Haan       1517 - Bert ter Bogt       1592 1  - 0
6. Maarten Hoolsema   1666 - Renout Swarts       1512 1  - 0
7. Jacob Dijkstra     1550 - Paul Zilverberg     1447 ½  - ½
8. Nico Ringenaldus        - Jan Willem Tamminga 1540 0  - 1

P.S. We hadden in de persoon van Pieter ook nog een supporter. Dank!