Clubkampioen 2009-2010: Renze Rietveld

Het waarschijnlijk sterkst bezette clubkampioenschap ooit van Schaakclub Assen heeft een niet geheel onverwachte winnaar gekregen in de dit seizoen teruggekeerde Renze Rietveld, die daarmee dus opnieuw een hoofdprijs aan zijn toch al fraaie reeks mag toevoegen. In 31 ronden speelde Renze 14 keer mee, stond daarin vijf halfjes af en won de rest, goed voor een puntentotaal van 1631,2. Omdat Renze van de uiteindelijke top 12 de minste partijen speelde, bleef de strijd om de titel lang spannend. Elmar Hommes kwam het dichtstbij; hij kwam uiteindelijk 20 punten tekort. Uittredend kampioen Pieter Tromp eindigde als derde met 75 punten achterstand.

De B-groep werd met overmacht gewonnen door Rieks Taal, die een zeer sterk seizoen achter de rug heeft. Met 1347,2 punten had hij meer dan 200 punten voorsprong op de nummer 2, debutant Gerard Voorintholt. In het algemeen klassement eindigden Rieks en Gerard trouwens allebei in de top 10! Nog eens 200 punten achter Gerard was Freek van der Werff de nummer 3 in de B-groep.

De prijs voor de beste jeugdspeler ging net als vorig seizoen naar Gertjan Haan, die algemeen overigens als elfde eindigde en ook een sterk seizoen heeft gespeeld. Kenneth Muller en Daniël Kuperus eindigden hier als tweede en derde.

Op de laatste vier clubavonden vindt opnieuw het open rapidkampioenschap van Schaakclub Assen plaats. Net als vorig seizoen mogen ook niet-leden meedoen, en er wordt opnieuw een goede opkomst verwacht. De flyer is hier te downloaden.

Alle uitslagen en ranglijsten zijn te bekijken via de interne-pagina.