OBS Theo Thijssen uitgeschakeld op NK Basisscholen (update 30 mei)

Vandaag werd in Leiderdorp de eerste ronde van het NK Basisscholen afgewerkt, en zoals de laatste jaren gebruikelijk was er ook ditmaal een team uit Assen present. De OBS Theo Thijssen mocht na een jaar afwezigheid (vorig jaar werd hen de voet dwarsgezet door GBS De Driesprong, dat Gerbert Leeftink en de gebroeders Schaveling kon opstellen) weer eens meedoen, en hanteerde de volgende opstelling: op bord 1 uiteraard onze club-heldin Silvia van der Werff, op bord 2 ex-clublid Leon de Diego, en op bord 3 en 4 twee niet-leden, Julian Daalman (gedeeld 14de op het BSSK) en Andreas Veenstra (gedeeld vijfde op het BSSK). Op papier een sterke top en een onvoorspelbare staart dus, en gezien de poule-indeling moest er een plaats bij de beste drie inzitten (er wordt per speelronde in poules van zes teams gespeeld, en de eerste drie plaatsen zich voor de volgende ronde).

Helaas begon de dag vandaag met een flinke tegenslag: een afgetekende ½ – 3½ nederlaag tegen De Zes Wielen uit Alkmaar. Waarschijnlijk is er wel een goede verklaring: Silvia en co hadden nog een lange reis in de benen (ik schat zo’n 2,5 uur), terwijl hun tegenstanders veel minder ver hoefden te reizen en dus een stuk frisser achter het bord zaten. Na deze harde oorwassing volgde in de tweede ronde een succesje, want favoriet OBS Klim-Op (Capelle a/d IJssel) werd op 2 – 2 gehouden, het enige matchpunt dat door de kampioen van de RSB gemorst werd. Met daarna nog drie wedstrijden tegen een op papier vrij licht drietal opponenten leek plaatsing voor de halve finale niet ver weg, maar toen na de derde wedstrijd, tegen Openbare Daltonschool Binnen de Veste (Zierikzee), ook de vierde, tegen Daltonschool Rijnsweerd (Utrecht) in 2 – 2 eindigde werd de opgave wel erg zwaar. In de laatste ronde moest dus gewonnen worden van De Leeuwerik (Leiderdorp, voor hen dus een thuiswedstrijd), maar helaas: ook deze wedstrijd eindigde in 2 – 2, en daarmee eindigde de OBS Theo Thijssen als vijfde en was uitschakeling een feit.

Als trouwe supporter heb ik uiteraard vooral de prestaties van Silvia gevolgd. Ze begon vandaag helaas met twee nederlagen, een onverwachte, maar wel verklaarbare (zie hierboven) in de eerste ronde, en een minder onverwachte tegen de sterke Robin Lecomte (gedeeld negende op het NKD) in ronde 2. Gelukkig was haar zelfvertrouwen daarmee niet geknakt, want Silvia wist de rug te rechten en won haar resterende drie partijen, waaronder in de laatste ronde tegen een andere NKD-ganger, Rolf Corstjens. Na een moeizaam begin dus toch weer een goed resultaat voor Silvia. Helaas was het niet genoeg om haar team een ronde verder te helpen, maar ja, je kunt nu eenmaal maar één Silvia opstellen 😉
Van de anderen deed Andreas het het best: hij behaalde als enige een remise in de eerste ronde en scoorde uiteindelijk 3,5 uit 5, waarmee hij zelfs topscorer van het team werd, een knappe prestatie voor iemand met relatief weinig toernooiervaring. Leon en Julian hadden waarschijnlijk beiden hun dag niet en wisten slechts 1 uit 5 te behalen.

Alle uitslagen en veel foto’s, waaronder op deze pagina een mooi shot van Silvia (helaas maar één foto, maar het is altijd nog beter dan niets), zijn zoals gebruikelijk te vinden op de toernooisite.

Update 30 mei: de uitslagen van de eerste ronde zijn blijkbaar niet goed doorgegeven, want volgens een mail van Jentienus van der Werff heeft Silvia zelf het enige halfje voor haar rekening genomen. Daarmee is zij alsnog topscorer van het team met 3,5 uit 5, maar ook de score van Andreas Veenstra mag er nog altijd zijn met 3 uit 5.