Persbericht: Gerbert Leeftink van Schaakclub Assen winnaar Grand-Prix-klassement

ASSEN — Voor jeugdige schakers wordt in Groningen en Drenthe elk jaar een Grand-Prix-Cyclus gehouden. In groepen van zes of acht spelers wordt op sterkte gestreden tegen elkaar geschaakt. Tijdens elk toernooi krijgen de nummers 1, 2 en 3 van elke groep een beker.

Daarnaast wordt er over het hele seizoen ook een klassement opgemaakt. Voor het eerst dit jaar kreeg na elke Grand-Prix de leider van het klassement een gele leiderstrui.

Afgelopen zaterdag vond in Groningen de twaalfde en laatste Grand-Prix van het seizoen plaats. Na het een-na-laatste toernooi had Gerbert Leeftink van Schaakclub Assen de gele leiderstrui veroverd. En hoewel hij niet z’n beste toernooi speelde, stond hij zijn koppositie niet meer af.

Na Frank van der Werff in 2005 en Ivo Maris in 2006 is hij daarmee het derde jeugdlid van Schaakclub Assen dat de Grand-Prix-Cyclus op zijn naam schrijft. Deze prestatie is des te opvallender, omdat Gerbert alle toernooien in de sterkste A-groep heeft geschaakt. De enorme beker die hij uit handen van Ynte Visser, de jeugdleider van de NOSBO, ontving, is dus zeker verdiend.

Daarnaast was er ook nog een dagsucces van Schaakclub Assen, omdat Martijn Schaveling in de A-groep knap derde werd, en dus ook met een beker naar huis ging. Zie voor de verslagen en de foto’s www.nosbo.nl.

Foto’s: zie het fotoalbum.