Assen 2 laat twee punten liggen in Ten Boer

De eerste wedstrijd van Assen 2 in het nieuwe seizoen was de uitwedstrijd tegen Ten Boer. Vorig jaar wisten we in eigen huis nog met 4,5 – 3,5 te winnen, maar uitwedstrijden zijn toch een ander verhaal. Verder is Assen 2 wat veranderd ten opzichte van een jaar eerder: Rieks vervangt de naar Unitas 3 vertrokken Frank, en omdat eerste-bord-speler Martin een aantal keer voor Assen 1 gaat uitkomen in de KNSB en daarom slechts een gedeeltelijk seizoen zal spelen voor Assen 2, is Jan Boer aan het team toegevoegd. Voor deze wedstrijd ontbraken teamleider Maarten H. en Jan B., en dus werd Gertjan de eerste invaller van het seizoen.

Cor opende op bord 5 na een uurtje de score, maar niet op de manier die iedereen verwachtte, namelijk met een vette 1. Zijn tegenstander deed op zet 15 zomaar een stuk in de aanbieding, maar Cor bleek een nog groter cadeau te doen: hij was vergeten zijn mobieltje uit te zetten, en dat ding moest natuurlijk precies vanavond afgaan. Gevolg: een reglementaire en terechte nul voor Cor.

Gerard bleek het ook niet te kunnen bolwerken op bord 6. Zijn koningspositie op h6 met een bord vol stukken verraadde al dat er iets aan zat te komen, en ja hoor: Pf5+ won gewoon de dame op e7 en de stukken konden weer in de doos.

Niet lang daarna scoorde Ben tegen op bord 7. Een tussenzetje leverde hem een pion op, en toen zijn tegenstander dameruil toeliet was het uit met de pret. Voor de zwartspeler welteverstaan.

Rieks sloot zo ongeveer halverwege de avond als vierde zijn partij af. Op bord 3 kreeg hij een merkwaardig uitziende stelling op het bord waarin hij eerst een pion weggaf, maar die later weer terugwon met een gunstig uitziend dubbeltoreneindspel als resultaat. Helaas dacht Rieks blijkbaar dat het niet te winnen was, en zonder overleg met de teamleider werd de zaak beklonken: remise.

Jan P., terug na een half seizoen afwezigheid, kreeg op bord 2 een prachtig uitziende stelling met twee heerlijke lopers, maar op het moment dat hij dacht te kunnen oogsten ging het mis: de vijandelijke dame werd te sterk en Jan werd zonder pardon mat gezet.

Op het eerste bord mocht ikzelf het opnieuw opnemen tegen het kanon van Ten Boer, Roelof Kroon. Het ratingoverwicht van 300 punten bleek niet uit de opening, want die verliep geheel naar wens voor mij. Helaas dacht ik op zet 12 een stuk te kunnen winnen, maar iets verderop, met al een pion minder, zag ik dat dan mijn koning naar e2 gedwongen zou worden. Dan maar geen stukwinst, een open stelling met mooie lopers biedt ook perspectieven. Dat klopt ook wel, alleen moet je dan niet een tweede pion weggeven, zoals ik dus deed. Tel daarbij op dat ik in tijdnood zat en het resultaat is duidelijk: 0 – 1, en helaas betekende dit de nederlaag voor het team.

Sybrand en Gertjan mochten de score nog een draaglijk aanzien geven. Sybrand had op bord 4 de hele partij het voordeel van meer tijd op de klok, en het tijdgebrek waarmee zijn tegenstander kampte bleek uiteindelijk beslissend. Gertjan kwam op bord 8 slecht uit de opening, maar zijn tegenstander wist niet te profiteren, waarna gebeurde wat dan zo vaak gebeurt: de bordjes werden verhangen. Het einde was nog wel merkwaardig, want volgens sommige berichten zou de witspeler een remise-eindspel hebben opgegeven. Gertjan was op de terugreis van mening dat hij wel degelijk beter stond en dat hij dus terecht had gewonnen. Ik ben benieuwd wie de waarheid spreekt!

4,5 – 3,5 verloren. Het had net zo goed 5 – 3 voor ons kunnen zijn, maar het is niet anders. De punten gaan echt nog wel komen dit seizoen, daar ben ik van overtuigd!

Ten Boer         1706 - Assen 2            1698 4½ - 3½
1. Roelof Kroon     2143 - Martin van Velzen  1840 1  - 0
2. Klaas Dijkhuizen 1838 - Jan Posthoorn      1842 1  - 0
3. Albert Prins     1750 - Rieks Taal         1698 ½  - ½
4. Jan Pilon        1725 - Sybrand Houtsma    1638 0  - 1
5. Piet Beetsma     1686 - Cor van der Werff  1685 1  - 0
6. Wim van Dijken   1418 - Gerard Voorintholt 1645 1  - 0
7. Harm Buter       1490 - Ben van Os         1695 0  - 1
8. Marten Berends   1598 - Gertjan Haan       1543 0  - 1

Naschrift: de slotstelling van Gertjan is volgens de computer weliswaar gewonnen, maar bij correct tegenspel is het hoogstwaarschijnlijk niet te winnen. Hier is de slotstelling:

Het probleem voor zwart is dat wit f4-f5 speelt als de zwarte koning over de vierde rij heen gaat. Zwart kan dus pas met zijn koning binnenkomen zodra hij zeker weet dat hij eerder promoveert dan wit.
Maar goed, we weten natuurlijk niet zeker of de witspeler dit eindspel correct had verdedigd als er was doorgespeeld. Helaas voor hem (en gelukkig voor ons) beging hij een blunder door het niet eens te proberen…