Hardhandige ontgroening Assen in KNSB-competitie

Op zaterdag 25 september was het zover: het debuut van Schaakclub Assen in de KNSB-competitie. Het eerste team speelt dit seizoen in de derde klasse A, samen met vier andere NOSBO-teams (Unitas 3, Spassky’s, Staunton en Haren), vier FSB-teams (Emanuel Lasker, De Twee Kastelen, Schaakwoude en Philidor 2), en Almere als vreemde eend in de bijt. De samenstelling is vrijwel gelijk aan die van vorig seizoen; Henk is vertrokken, en in zijn plaats keert Paul terug bij de club. Verder zal Martin als een soort negende basisspeler in actie komen.

Deze zaterdag stond in het teken van een reisje naar het noordwesten van Friesland, om precies te zijn Sint Jacobiparochie. Daar mochten we het opnemen tegen Emanuel Lasker, een team dat al jaren in dezelfde formatie speelt en enkele jaren geleden zelfs in de tweede klasse uitkwam. Het werd dus een strijd van ervaring tegen jeugdig enthousiasme.

De eerste die klaar was, was René op bord 7. In het Catalaans had hij steeds een klein voordeeltje, maar naarmate er meer materiaal verdween werd het voordeel ook steeds kleiner, en dus werd er na zo’n anderhalf uur tot remise besloten.

Elmar volgde niet lang hierna, maar helaas had hij zijn dag niet op bord 5. Er ging na ongeveer 15 zetten een pion af, niet veel later gevolgd door een kwaliteit. De tegenaanval werd eenvoudig gestopt en Assen stond met 1,5 – 0,5 achter.

Ikzelf pakte op bord 8 het tweede halfje van de dag, in een stelling met een licht ruimtevoordeel voor wit, maar verder niet veel perspectieven voor beide spelers.

Op de andere borden zag het er niet slecht uit. Met name Renze en Ivo stonden zeer comfortabel; Pieter had een stuk meer, maar een gevaarlijke aanval tegen, en Maarten en Sjoerd stonden niet best. Misschien 4 – 4?

Helaas, Pieter kon de druk niet aan op bord 4 en gaf op toen hij minstens een toren bleek te verliezen. Hij speelde overigens tegen een heuse titelhouder: Dolf Wissmann is namelijk grootmeester in… schaakproblemen oplossen!

De volgende die achter het bord vandaan kwam, was Maarten op bord 2. Naar eigen zeggen was zijn negende zet niet goed, en werd hij daarna op regelmatige wijze weggespeeld. Hij had wel een sterke tegenstander (2100+!), dus verlies is geen schande. Helaas was hiermee het eerste matchpunt verloren, want we stonden 4 – 1 achter, en Renze, Ivo en Sjoerd moesten dus alledrie winnen om een punt aan de wedstrijd over te houden.

Helaas heeft het er bij Sjoerd geen moment echt ingezeten. Hij was op bord 6 gekoppeld aan een voor hem oude bekende, van wie hij zo’n 30 jaar geleden nog verloor in het jeugdkampioenschap van Friesland. Het krachtsverschil bleek nog steeds te bestaan, want ook Sjoerd ging er eigenlijk vrij kansloos af. De nederlaag was dus een feit.

Ivo bleek zijn mooi uitziende stelling op bord 3 helaas niet te kunnen winnen. De zwartspeler kon alles dekken en Ivo moest dus in remise berusten.

Renze was dus als laatste nog bezig. Vanuit de opening had hij bijna de hele partij voordeel, maar toen hij zijn sterke paard liet ruilen verwaterde de boel. In een interessant dame-eindspel werd uiteindelijk na bijna 5 uur spelen de vrede getekend met een zetherhaling.

Met 6 – 2 heeft de ervaring het dus ruim gewonnen. Desondanks was het een leuke en gezellige dag, inclusief de team-maaltijd bij een hele behoorlijke pizzeria. Dat is weer eens wat anders dan spelen op een doordeweekse avond!

Emanuel Lasker   2001 - Assen             1982 6 - 2
1. Tjalling Wiersma 2150 - Renze Rietveld    2258 ½ - ½
2. Sikko Ros        2123 - Maarten Dijkstra  2028 1 - 0
3. Rienk Sijbesma   2056 - Ivo Maris         2014 ½ - ½
4. Dolf Wissmann    1980 - Pieter Tromp      2013 1 - 0
5. Erik Bosma       1976 - Elmar Hommes      2005 1 - 0
6. Jan Hibma        1961 - Sjoerd Homminga   1879 1 - 0
7. Murk Viersma     1879 - René den Dekker   1823 ½ - ½
8. Johnny Diekstra  1882 - Martin van Velzen 1840 ½ - ½

De eerstvolgende wedstrijd is alweer over twee weken: 9 oktober, thuis tegen Unitas 3. Komt dat zien!