Eerste KNSB-overwinning voor Assen

Slechts twee weken na de ruime nederlaag in Friesland mocht het vlaggenschip van Schaakclub Assen voor het eerst een thuiswedstrijd afwerken in de KNSB-competitie. Tegenstander Unitas 3 bestaat, nu het geen Talentteam meer is, voor een groot deel uit spelers van het Unitas 4 van vorig seizoen, en is op rating het zwakste team in de klasse 3A. Natuurlijk zegt dat op zich niet veel, maar een ratingoverwicht van bijna 100 punten per bord is toch maar mooi meegenomen.

Na zo’n anderhalf uur leek het overwicht ook in de score uitgedrukt te gaan worden: Renze stond al gewonnen en op diverse andere borden was het voordeel aan Asser zijde. Dat beloofde veel goeds!

Renze opende inderdaad na twee uur spelen de score. Op bord 1 mocht hij na ongeveer 15 zetten zomaar een kwaliteit meenemen, en uiteindelijk de partij beslissen met een combinatie die hem een toren voorsprong ging opleveren. Dat liet tegenstander Kawar Yakinsyah zich niet meer bewijzen.

Helaas was het een half uurtje later weer gelijk, want René moest op bord 7 de vlag strijken. Na wat verwikkelingen was hij een pion achter gekomen, en toen tegenstander Nico Bleeker alle stukken wist te ruilen was het pionneneindspel verloren voor René, al dacht Bleeker van niet:

Is dit verloren voor zwart (aan zet), of is het remise? Antwoord: het is verloren, maar wit moet het wel correct spelen. Een leuke uitspeeloefening!

Ivo was op bord 3 als derde klaar, net als in de vorige wedstrijd met een halfje. Bij hem was er een opmerkelijk moment in de opening:

Maarten bracht daarna het tweede volle punt binnen met een puike partij op bord 2. De Stonewall-verdediging van tegenstander Wytse van der Velde werd op aardige wijze onklaar gemaakt, en toen Van der Velde ook nog in tijdnood raakte mocht Maarten er hard doorheen, met een aardig matje tot besluit.

Pieter verdubbelde de marge met een (naar eigen zeggen) ietwat gelukkige overwinning op bord 4. Tegenstander Aldert-Jan Grashuis maakte in ongeveer gelijke stelling allereerst een fout die hem een pion kostte, en in de jacht naar tegenkansen ging er plotseling nog wat zwart materiaal af. De partij was daarmee meteen afgelopen.

Het winnende punt werd op bord 8 binnengebracht door herintreder Paul, die na zo’n 3 jaar zijn rentree maakte. De eerste 13 zetten kwamen in snel tempo op het bord, en in de gelijke stelling die daarna op het bord stond wist Paul toch een manier te vinden om zijn tegenstander Egbert Huizinga een probleempje te bezorgen. Uiteindelijk mocht Paul de hele zwarte koningsvleugel wegslaan, en in het dame-eindspel mocht hij een pion naar de overkant brengen, ondertussen allerlei eeuwige schaakjes ontwijkend. Er was nog even commotie omdat Huizinga meende dat Paul door de vlag was gegaan, maar wedstrijdleider Rieks (complimenten voor hem!) zag al snel dat Huizinga in het begin van de partij een zet niet had genoteerd. Geen nul dus voor Paul, maar een welverdiend vol punt, en de eerste overwinning voor Assen in de KNSB-competitie was een feit!
Ook op het forum liet Paul meteen van zich spreken met de volgende analyse:

KNSB competitie, 9 oktober 2010
Wit: Paul den Boer (1816), Assen 1
Zwart: Egbert Huizenga (1853), Unitas 3

Stelling na 25.Te5-a5

Nog twee partijen waren bezig, en deze eindigden beiden in remise. Elmar baalde daarvan, want een groot deel van de middag had hij op bord 5 een kwaliteit voorgestaan tegen talent Jasper Hupkes. Helaas bleek de loper van Hupkes zo sterk, dat Elmar er niet doorkwam, en ook het tegenoffer van de kwal leverde geen winst meer op.

Sjoerd mocht daarentegen zeer blij zijn met zijn remise, want op bord 6 stond hij gewoon twee pionnen achter in een toreneindspel. Gelukkig vond tegenstander Mario van der Raad het juiste plan niet, waarna Sjoerd met actief spel na ruim 5 uur (zitvlees!) alsnog het halfje pakte.

En zo zijn er 5,5 bordpunten gescoord en zijn de eerste matchpunten binnen. Ook natuurlijk met dank aan de vele toeschouwers!

Assen            1980 - Unitas 3            1891 5½ - 2½
1. Renze Rietveld   2258 - Kawar Yakinsyah     1918 1  - 0